Dubblerat antal fondbyten i maj, spararna flyr risk

I maj var trenden tydlig bland Skandias sparkunder. Fonder med hög risk - framförallt tillväxtmarknads- och Sverigefonder - såldes i stor omfattning medan tryggare räntefonder stod för nästintill alla nettoköp. Även professionella investerare, som på mandat förvaltar kunders pengar, flyr högriskfonder och köper räntefonder. Samtidigt dubblerades omsättningen jämfört med tidigare månader. Det framgår av färsk statistik från Skandia och Skandiabanken.

– Redan förra månaden såg vi att spararna gick ur oroshärdar som Thailand och Europa. Men i takt med att den finansiella oron har fortsatt i maj och drabbat allt fler börser ser vi nu att spararna säljer allt som stavas risk och köper nästan uteslutande räntefonder, säger Jim Rotsman, chef över Skandias investeringserbjudande.

Hela 94 procent av nettoköpen i maj bestod av räntefonder. Fonder på tillväxtmarknader samt Sverige stod tillsammans för närmare 80 procent av alla försäljningar. Det är framförallt Ryssland, Latinamerika och svenska småbolagsfonder som säljs. Sälj- och köpbeteendet ser i detta läge likadana ut för professionella investerare och privata sparare.

– Sverigefonder och Rysslandsfonder är de som fallit mest i maj och då är det framförallt dessa som spararna säljer. Spararna har börskraschen 2008 färskt i minnet. När det åter börja storma på finansmarknaderna är det många fondsparare som är snabba på att dra öronen åt sig. I maj var omsättningen i fondbyten omkring dubbelt så hög som tidigare månader, något som vittnar om den oro som många sparare känner, säger Jim Rotsman.

Mest nettoköpta fondkategorier - privata sparare

1. Räntefonder

2. Blandfonder

3. Hedgefonder/Alternativa investeringar