Engångsutbetalning till Skandias försäkringskunder

Skandia kommer att genomföra en engångsutbetalning på sammanlagt ca 400 miljoner kronor till kunder som har Gruppsjukförsäkring och Trygghetskapitalförsäkring.

Skandia fördelar löpande överskott till sina kunder bland annat genom premierabatter, men under de senaste åren har kapitalavkastningen varit så god att överskottet fortsatt att växa trots detta. Skandias styrelse har därför beslutat att göra en engångsutbetalning av överskott på ca 400 miljoner kronor till kunder inom de två produkterna Gruppsjukförsäkring och Trygghetskapitalförsäkring. Utbetalningen kommer att genomföras under det första halvåret och gäller kunder som betalat premier under åren 2011-2017.

– Tack vare en god kapitalavkastning och färre och kortare sjukskrivningar än vad vi förutsåg har det byggts upp ett överskott som vi nu fördelar till de kunder som bidragit till att bygga upp det. När det blir pengar över, då går det tillbaka till kunderna – det är en av fördelarna med ett välja ett kundägt försäkringsbolag, säger Jan Karlsson, Chef Risk & Hälsa på Skandia.

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,7 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se