Flytträttsförslaget ett steg åt rätt håll, men ännu mer valfrihet behövs

Idag presenterade Livförsäkringsutredningen sitt förslag att pensionssparare ska få större rättigheter att flytta sitt eget tjänstepensionskapital. Skandia tycker att det är ett stort framsteg för människors inflytande över sin pension. Framförallt är det viktigt att anställda med kollektivavtal ska få samma makt över sin tjänstepension som anställda utan kollektivavtal. Men förhoppningsvis är detta bara ett första steg mot en verklig valfrihet för alla tjänstepensioner.

– Idag fungerar tjänstepensioner i kollektivavtalsvärlden som om du skulle betala för en stereo, men facken och arbetsgivarna välja spellistan. Och gör du inget aktivt val spelas deras egen låt, som de får royalties för, på repeat. Men vi vet att vissa kunder gillar schlager, andra hårdrock, och att de vill få välja själva. Dagens förslag är ett viktigt framsteg där spararna får mycket större makt över sin egen spellista, vem som förvaltar deras tjänstepension, men som kundägt företag hoppas vi på ännu mer i framtiden, säger Bengt-Åke Fagerman, Skandias koncernchef.

Skandias ställningstagande är ingen kritik mot den svenska modellen och att arbetsmarknadens parter kommit överens om en rimlig nivå på medlemsföretagens tjänstepensionsavsättningar. Men vi applåderar förslaget att pensionssparare ska få flytta sitt premiebestämda pensionssparande efter att inbetalningarna av premier har upphört, till exempel vid pensionering eller när man byter jobb, eftersom det är spararen som står för hela risken. I förlängningen vill vi dessutom se en fungerande och rättvis valfrihet även för alla aktiva tjänstepensioner.

– Vi förstår inte kollektivavtalsparternas motstånd mot en större konsumentmakt över tjänstepensionen. De menar att det skulle vara krångligt och framförallt att de är rädda att spararna skulle göra dåliga val. Som ett företag som håller på att bli fullt ut kundägt menar vi att lösningen på de problemen inte rimligen kan vara att begränsa människors valfrihet, utan att gemensamt lösa de praktiska problemen och axla ansvaret att hjälpa människor att välja klokt utifrån sin egen situation, säger Bengt-Åke Fagerman.

Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.

Taggar: