Fondspararna flydde från risk i augusti

I augusti kom en kraftig rekyl på världens börser och hela årets uppgång på Stockholmsbörsen utraderades på några dagar. Fondspararna flydde högriskfonder och köpte istället räntefonder. Det visar Skandias statistik över fondsparandet i augusti.

Mer än nio av tio fondbyten gick till räntefonder, och resten nästan uteslutande till hedgefonder som också ger ett visst skydd mot börsnedgången.

– I augusti kom en kraftig börsrekyl och den utlösande faktorn var oro för sämre tillväxt i Kina. Det påverkar hela den globala ekonomin, och även många stora svenska exportbolag. Det fick spararna att köpa räntefonder, säger Maria Landeborn, Skandias sparekonom.

Mest sålda var tillväxtmarknadsfonder, branschfonder och Asienfonder.

– Tillväxtmarknadsfonder har gått sämre än många andra marknader hela året, och det var också de som tog mest stryk i den här nedgången, säger Maria Landeborn.

Mest köpta fondkategorier under augusti:
Räntefonder
Hedgefonder

Mest sålda fondkategorier under augusti:
Aktiefonder - Tillväxtmarknad
Aktiefonder - Bransch
Aktiefonder – Asien

Maria Landeborn, sparekonom Skandia, 08-788 18 81
Sara Hägg Liljedal, informationsansvarig Skandia, 08-788 41 63

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se

Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på 582 miljarder kronor och 2 600 anställda. Läs mer på www.skandia.se