Första halvåret 2013: Höjd återbäringsränta och finansiell styrka

Första halvåret 2013 bjöd på en höjd återbäringsränta och starka finansiella nyckeltal. Skandia stärker även sin ställning som det största livbolaget i Sverige sett till både nyförsäljning och premieinkomst.

– Jag är stolt över att vi levererar här och nu samtidigt som vi bygger framtidens Skandia. Just nu har vi en historiskt hög andel risktillgångar i vår portfölj, närmare 60 procent, vilket ökar chanserna till hög framtida avkastning, säger Bengt-Åke Fagerman, koncernchef på Skandia. Därutöver påbörjade vi i maj verksamhet i ett kapitalförvaltningsbolag som breddar oss mot nya målgrupper. Nytt är också att Finansinspektionen godkänt vår kundinflytandemodell som träder i kraft 2014. Den tar oss mot vårt mål att bli ett än mer transparent och kundvänligt sparbolag.

Under 10-årsperioden 2003-2012 har Skandia Livs genomsnittliga totalavkastning varit 6,5 procent per år och för årets första sex månader 2013 uppgår totalavkastningen till 2,2 (3,2) procent. Det förvaltade kapitalet i Skandia Liv uppgick per den 30 juni 2013 till 312 (309) miljarder.

Året inleddes med en mycket stark utveckling på de finansiella marknaderna, en utveckling som varade fram till mitten av maj då Fed signalerade eventuell nedtrappning av de massiva kvantitativa stimulanserna, vilket ledde till fallande börser och stigande räntor, säger Hans Sterte, kapitalförvaltningschef på Skandia. De främsta bidragsgivarna till den positiva avkastningen under årets första hälft har varit våra aktieinvesteringar i Sverige, USA och Japan tillsammans med våra fastighets- och Private Equity-innehav medan våra ränte- och råvaruinvesteringar backat något. Även Skandia Livs innehav i Skandia AB har bidragit positivt till avkastningen.

Hans Sterte kommenterar även den förväntade framtida utvecklingen:

Efter halvårsskiftet har dock börserna repat nytt mod och utvecklingen under sensommaren har varit stark igen. Blickar vi framåt mot årets andra hälft så har vi under sommaren fått en del positiva konjunktursignaler som bör hjälpa till att stödja marknadsutvecklingen. Osäkerheten från i våras kring hur marknaden kommer reagera då de penningpolitiska lättnaderna börjar reduceras kvarstår dock.

Nyförsäljningen av liv- och fond­försäkring i Sverige ligger i nivå med föregående år och uppgår under första halvåret till 2 148 (2 193) MSEK, varav traditionell livförsäkring uppgår till 1 248 (1 330) MSEK. Nyförsäljningen av fondförsäkring har utvecklats väl under det första halvåret kopplat till den positiva utvecklingen på aktiemarknaderna.

Premieinkomsten för traditionell livförsäkring i Sverige för perioden uppgår till 7 316 (6 926) MSEK, en ökning med 6 procent jämfört med samma period 2012. Det är både engångsinsättningar och löpande premier som har ökat.

Från och med den 1 maj höjde Skandia Liv den ordinarie återbäringsräntan på kundernas traditionellt förvaltade försäkringskapital från 3 procent till 5 procent.

Skandia Livs solvensgrad, som visar bolagets tillgångar i förhållande till utställda garantier, uppgick den 30 juni till 162 procent. Den höga solvensgraden ger Skandia Liv fortsatt stor handlingsfrihet vid val av investeringar. Samtidigt uppgick den kollektiva konsolideringsgraden, som är ett mått på hur väl bolagets tillgångar räcker för att täcka återbäringen till kunderna, till 109 procent.

I samband med förvärvet av Skandia AB i mars 2012 aviserades att Skandia Liv kommer övergå i en ömsesidig (kundstyrd) bolagsform. Den formella ansökan lämnades in i februari 2013 och under sommaren har Finansinspektionen återkommit med ett godkännande av vald modell för kundinflytande. På Skandias hemsida finns ytterligare information, se http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Om-oss1/Organisation/Skandia-Liv/Thulestiftelsen/. I samband med nominerings- och röstningsprocessen under första halvan av 2014 får Skandias berörda kunder ytterligare information.

Skandiabankens resultat publiceras den 26 augusti, då även Skandia Livs delårsrapport publiceras på Skandia.se.

Nyckeltal för Skandia Jan-juni 2013 Jan-juni 2012
Totalavkastning Skandia Liv 2,2% 3,2%
Förvaltat kapital Skandia Liv, miljarder SEK 312 309*
Totalt förvaltat kapital i Skandia (inklusive Danmark och Norge),   miljarder SEK 452 445*
Solvensgrad 162% 149%
Kollektiv konsolideringsgrad 109% 105%
Återbäringsränta 5% 3%

*per 31 december 2012

Annie Sebelius, informationschef Skandia, 08-788 46 14

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.