Fortsatt stark utveckling för Skandia Liv[1]

Bengt-Åke Fagerman, vd i Skandia Liv, presenterar idag bokslutet för första kvartalet 2007. "Vår goda solvens och fortsatt bra kapitalavkastning har gett oss möjlighet att för andra gången i år höja återbäringsräntan. Den höjdes till 13 procent den 1 maj", säger Bengt-Åke Fagerman.

Totalavkastningen på placeringstillgångarna uppgick till 3,1 (3,3) procent. Sett över den senaste tioårsperioden har Skandia Liv haft en totalavkastning som uppgår till i genomsnitt 9 procent per år. Vår goda avkastning kan till stor del förklaras av utvecklingen på aktiemarknaden. Solvensgraden steg till 177 procent jämfört med 169 procent vid årsskiftet. Den kollektiva konsolideringsgraden har fortsatt att öka och uppgick till 114 procent per sista mars jämfört med 112 procent vid årsskiftet.

Premieinkomsten uppgick till 3,8 (3,7) miljarder SEK. Årets resultat uppgick till 13,6 (8,1) miljarder SEK. Resultatet kan till stor del förklaras av årets goda kapitalavkastning samt till en del av förändringar av de försäkringstekniska avsättningarna på grund av marknadsvärderingen av åtagandena enligt tjänstepensionsdirektivet.

Ett fortsatt stort inflöde av premier och bra värdeutveckling har sammantaget lett till att totalt förvaltat kapital ökat till 300 miljarder SEK jämfört med 293 miljarder SEK vid årsskiftet.

Driftskostnaderna uppgick till 0,4 (0,4) miljarder SEK, vilket motsvarar 0,58 procent i relation till förvaltat kapital, vilket är i nivå med samma period föregående år.

Årsredovisningen för 2006 (svensk och engelsk version) finns att hämta som PDF på hemsidan Skandia.se/liv. Den tryckta årsredovisningen kan även beställas via vår kundservice på 020-55 55 00 eller på skandia.se/liv.

Bengt-Åke Fagerman, verkställande direktör, telefon 08-788 21 50
Anna-Carin Söderblom, ekonomichef, telefon 08-788 39 79
Gunilla Svensson, presschef Skandia, telefon 08-788 42 97

[1] Alla uppgifter i rapporten avser Skandia Liv i Sverige om ej annat anges. Koncernen omfattar även dotterbolagen i Danmark och Finland.