Genomsnittlig återbäringsränta 55 procent under april

Som en effekt av en hög kollektiv konsolideringsgrad (KKG) höjde Skandia återbäringsräntan tillfälligt på traditionellt förvaltat försäkringskapital. Den tillfälliga höjningen gjordes 1-5 april varefter återbäringsräntan återgick till 5 procent. Med den tillfälliga höjningen görs en preliminär fördelning på 16 miljarder till kunderna under månaden vilket motsvarar en genomsnittlig återbäringsränta på 55 procent under april.

Värdet på kundernas försäkringskapital som finns vid april månads ingående växer med 3,7 procent (före avdrag för skatt och avgift) under månaden.

– Tack vare framgångsrik kapitalförvaltning på en stark marknad har vi fått god avkastning. Det gör att vi kan höja återbäringsräntan en andra gång på kort tid. Under februari var räntan 21 procent och redan nu kan vi göra denna kraftiga höjning, säger Frans Lindelöw, koncernchef på Skandia.

Vid utgången av februari var KKG 111 procent. Eftersom KKG ligger på en hög nivå är det förenligt med Skandias riktlinjer för konsolidering att genomföra en kraftig tillfällig höjning av återbäringsräntan. Inbetalningar som gjordes före den 2 april har fått del av den tillfälliga höjningen. För inbetalningar från och med den 2 april är återbäringsräntan 5 procent.Om Kollektiv konsolideringsgrad

Kollektiv konsolideringsgrad (KKG) är ett mått som visar relationen mellan de fördelningsbara tillgångarna och värdet av kundernas samlade försäkringskapital. Är KKG 100 procent motsvarar värdet på tillgångarna exakt kundernas försäkringskapital.

Vill du veta mer:

Markus Sjöqvist
Tf. presschef
+ 46 8-787 10 14
Markus.sjoqvist@skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,7 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se