Hälften av svenskarna mer stressade över sin ekonomiska situation

Hela 48 procent känner sig stressade över sin privatekonomi. Hälften av svenskarna upplever att de oroar sig mer nu jämfört med ett år tillbaka i tiden. Höjda matpriser och höga elpriser är det som oroar flest. Det visar en undersökning från Skandia genomförd av Novus.

Inflationstakten fortsätter att öka. Från 9,0 procent i augusti, till 9,7 procent i september, enligt statistik från SCB. Ökad inflation påverkar inte bara plånboken utan också känslan av stress och oro bland svenskarna.

– Stress i vardagen är ett stort folkhälsoproblem, och en riskfaktor för bland annat psykisk ohälsa och hjärt- och kärlsjukdomar. Vi ser i vår undersökning att den upplevda stressen ökar i samhället, vilket både är negativt för de som drabbas och för samhället i stort. Det säger Jenny Wiener, hälsoekonom på Skandia.

Enligt Skandias mätning är det mest vanligt att känna oro över sin ekonomiska situation ur ett längre perspektiv (43 procent). Nästan en tredjedel (31 procent) svarar att de blir stressade när de tänker på de pengar de har att röra sig med här och nu.

Sju av tio svenskar upplever att situationen i Ukraina, stigande räntor och ökad inflation bidrar till att de känner sig mer stressade än tidigare. Dessutom upplever fler än hälften av svenskarna (53 procent) att de oroar sig för sin privatekonomiska situation jämfört med ett år tillbaka i tiden. Bland de som känner sig mest oroliga återfinns kvinnor (57 procent) och personer mellan 30 och 49 år (59 procent).

– Det är viktigt att komma ihåg att även om oron och stressen ökar så går situationen att påverka. Genom att se över sin privatekonomi och sparande så kan oro för det oförutsedda minska. Det finns också många livsstilsfaktorer som påverkar vårt mående, som till exempel sömn, kost och motion. Här har arbetsgivarna en stor och viktig roll att spela, och det ligger både i individen, arbetsgivarna såväl som samhällets intresse att förebygga sjukdom och ohälsa, fortsätter Jenny Wiener.

På frågan ”Vad stressar dig när du tänker på din ekonomiska situation” svarar hela 68 procent ”stigande matpriser” och ”höjda elkostnader”. Över hälften (54 procent) stressas av tanken på höjda drivmedelskostnader och fler än en fjärdedel (27 procent) svarar att de känner en stress över pensionen.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Skandia. Syftet med undersökningen är att undersöka kopplingen mellan psykisk ohälsa och privatekonomi. 1005 svenskar har svarat på frågorna i undersökningen som är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd. Frågorna är besvarade i oktober 2022.

Johanna Näsholm, presskontakt, 072 221 14 94
johanna.nasholm@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 750 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se