Hedgefond för folket

I ett nytt samarbete mellan Skandia och Brummer & Partners görs den prisbelönta hedgefonden Lynx tillgänglig även för småsparare. Tidigare har fonden haft en miniminivå på 500 000 kronor för investeringar. Nu sänks investeringströskeln till 200 kronor och Lynx öppnas för vanliga sparare genom en ny identisk fond Lynx Dynamic som finns hos Skandia och Skandiabanken.

– Det här är helt i linje med vår ambition att erbjuda kunderna fonder med de bästa fondförvaltarna. Skandia Swedish Stars och European Best Ideas är exempel på två egna fonder som är unika. Nu tar vi nästa steg. Alla sparare, oavsett storlek på sparkapital, kan nu placera i en topprankad fond som tidigare bara varit öppen för kapitalstarka proffs, säger Jim Rotsman, chef för Skandias och Skandiabankens investeringserbjudande.

Lynx, som ingår i Brummer & Partners, är en specialfond med friare placeringsregler än vanliga aktie- och räntefonder. Fonden placerar dels i aktier och obligationer, men även i valutor och råvaror. Eftersom investeringar sker i flera tillgångsslag och på olika marknader är tanken att brist på trender i exempelvis svenska aktier ska kunna kompenseras av en stark trend för en råvara eller en valuta som ingår i portföljen. Sambandet mellan hur fonden går och utvecklingen på börsen kan många gånger vara lågt. Lynx kan därför ses som ett attraktivt sätt att balansera risknivån i de flesta portföljer.

– Lynx investerar på ett 70-tal marknader i terminskontrakt i olika tillgångsslag – valutor, räntor, råvaror och aktier – vilket ger en bra riskspridning. Den kan därför ha en positiv avkastning oavsett hur börsen går och är ett utmärkt komplement till sparande i aktie- och blandfonder, säger Svante Bergström, förvaltare och en av Lynx tre grundare.

Till skillnad från Lynx blir det daglig handel i Lynx Dynamic, vilket gör att den passar privatsparare bättre. Minsta insättning i Lynx Dynamic är 200 kronor. I Lynx, som vänder sig till institutioner och stora investerare, är den minsta insättningen 500 000 kronor.