• Skandia/

Hundratusentals tjänstemän behöver bekräfta sina tjänstepensionsval under sommaren

Under våren upphandlades försäkringsgivare för tjänstepension inom ITP. Det innebär att de kunder som vill behålla en tjänstepensionslösning som inte längre kommer att vara valbar måste bekräfta sitt val under sommarmånaderna. Det gäller bland annat för Skandias kunder inom ITP. Om inget nytt val görs så flyttas kunderna i stället automatiskt till pensionsförvaltaren Alecta för framtida inbetalningar.

ITP-upphandlingen genomförs av Collectum vart femte år och berör drygt 2 miljoner privatanställda tjänstemän. Nu står det klart att totalt 165 000 tjänstemän har valt en försäkringsgivare som inte längre kan väljas för nya inbetalningar. Dessa har möjlighet att behålla sitt nuvarande val men måste då bekräfta det genom ett nytt aktivt val.

– Den som faktiskt gjort ett val och är nöjd med det behöver vara vaksam på om det nu krävs ett nytt val för att inte inbetalningarna ska flyttas till Alecta efter sommaren. Risknivån på sparandet förändras och försäkringsskyddet kan behöva anpassas till en ny familjesituation. Alla skulle behöva avsätta lite tid under semestern för att förstå vad som händer med just sin tjänstepension, säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

– Tjänstepensionen är för många det största sparandet och kommer att utgöra en stor del av den totala pensionen i framtiden, särskilt för tjänstemän. Att sätta sig in i sin tjänstepension och göra aktiva val för vem som ska förvalta pengarna och vilken ekonomisk trygghet du behöver för din familj är därför av stor vikt, fortsätter Mattias Munter.

Förändringen kan påverka bolånekostnaderna

– Många tjänstepensionskunder kan dessutom ha bolånerabatter hos sin bank som påverkas. Skandias tjänstepensionskunder har exempelvis alltid rabatt på bolåneräntan genom Skandiabankens transparenta modell för bolån, avslutar Mattias Munter.

Den valbara perioden är mellan den 1 juli och den 30 september 2023.

Läs mer om hur du gör ditt ITP-val här: https://www.skandia.se/spara-pension/dialoger/kampanj-itp-behall-skandia/

Jonatan Ohlin, pressansvarig Skandia
073 032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum finns på Skandia.se