Ideell verksamhet 20-årig framgång för Skandia

Internationella frivilligdag, 5 december, är ett ypperligt tillfälle för företag att ge medarbetare möjlighet till att arbeta med ideell verksamhet på arbetstid. Det menar Skandias Nordenchef Bertil Hult som nyligen mottagit Ickevåldsfondens företagsutmärkelse för bolagets enhet, Idéer för livet, vars uppdrag är att arbeta för Sveriges barn och ungdomar.

Skandia Idéer för livet uppmuntrar till samarbete mellan offentlig sektor, näringslivet och organisationer för att gemensamt ta ansvar för barn och ungdomar. Man bjuder kontinuerligt in företag och kommuner att diskutera modeller och samarbetsprojekt för ideellt arbete. Responsen är odelat positiv. Under 2009 kommer Skandia i ännu högre grad låta sitt sociala arbete slå igenom i affärerna. Det ska bli tydligt för kunder och partners hur man, genom samarbete med Skandia, kan ta ett ansvar för samhällsutvecklingen.

– Näringslivets trovärdighet i samhällsfrågor bygger på långsiktigt arbete och äkta engagemang. Insikten om att alla har ett ansvar för samhällets utveckling, liksom viljan att ta det ansvaret, finns rotad i Skandia och förhoppningsvis inom många fler företag. Därför arbetar vi för fler samarbeten i framtiden, säger Niklas Birgetz, ansvarig för Idéer för livets verksamhet.

Sedan 20 år tillbaka har alla Skandias medarbetare möjlighet att arbeta med ideell verksamhet på arbetstid för enheten Idéer för livet med uppdrag att arbeta förebyggande för barn och ungdomar. Hittills under 2008 har hela 4,2 miljoner kronor delats ut i bidrag för att starta upp 243 projekt runt om i landet. Sedan Idéer för livet startades har totalt 28 miljoner delats ut. I söndags mottog Skandia Idéer för livet Ickevåldsfondens företagsutmärkelse för att ha främjat barns och ungdomars utveckling samt ickevåldets kultur.

– Vi är stolta och otroligt hedrade för den här utmärkelsen. Det här priset är framförallt ett stort erkännande för alla de hundratals anställda inom Skandia som utnyttjar möjligheten att arbeta med ideell verksamhet på arbetstid för barn och ungas bästa, och för alla de som gjort Idéer för livets arbete så framgångsrikt, säger Bertil Hult, Nordenchef Skandia.

Läs mer på Skandia Idéer för livets hemsida www.skandia.se/ideer