• Skandia/

Idéer för livet förstärker arbetet med att få fler barn att läsa – stöttar läsfrämjande projekt i hela landet

Läsförmågan hos svenska tioåringar har försämrats de senaste fem åren. Att läsa har betydelse för barns språkutveckling och deras förmåga till fantasi och inlevelse. För att få fler unga att vilja läsa har Idéer för livet under året stöttat flera projekt med fokus på just läsning. Nu har ytterligare tre initiativ fått stöd genom stiftelsen.

Mätningen av den internationella studien Pirls* visar att läsförmågan hos svenska tioåringar har försämrats under de senaste fem åren. Att kunna läsa är avgörande för en individs möjligheter att skaffa sig nya kunskaper, utbildning och tillgodogöra sig skriftlig information.

– Att läsa är en fråga om delaktighet i samhället, möjligheten att klara skolan och därmed ytterst en demokratifråga. Vår stiftelse vill uppmuntra till läsning både i och utanför skolan då läsförmågan spelar en stor roll för barns och ungas kunskapsutveckling och möjlighet att nu och i framtiden kunna ta del av och påverka det samhälle de lever i, säger Stina Liljekvist, ordförande Idéer för livet.

Tre läsinitiativ får stöd
I satsningen ingår ett bredare arbete med Den stora läsutmaningen – Sveriges största lästävling. Läsutmaningen syftar till att öka läskonditionen hos elever i årskurs 4 där Idéer för livet förstärker med bokpaket så att satsningen kan skalas upp, från att nå en tredjedel av hela landets fjärdeklassare till att nu nå hälften.

–  Vi ser hur läsningen, i skolan och hemmen, gått ner. Läsningen är en viktig basplatta för barns utveckling och det är därför så viktigt med initiativ som bidrar till just läsglädje. De projekt som vi stöttar är alla bra exempel på man på smarta sätt kan öka incitamenten till att läsa och göra det till en rolig aktivitet för barn och unga, fortsätter Stina Liljekvist.

Två andra projekt som får stöd från Idéer för livet är Sommarläger med inkluderande läsprogram för ökad läslust arrangerat av Stiftelsen Kulturhuset för barn i Malmö och Läsande förebilder arrangerat av Stockholms stadsbibliotek, som går ut på att feriejobbare är läsambassadörer för yngre barn under sommarlovet 2023.

En långsiktig satsning på läsning
Under året har Idéer för livet stöttat flera projekt som syftar till att få fler barn och unga att läsa. Ett initiativ som fortsätter att inspirera är Läsligan i Skellefteå – ett projekt som uppmuntrar till läsning i samband med fritidsaktiviteter, som också tilldelades priset Årets idé för livet 2022.

Läs mer om Läsligan här: https://skelleftea.se/invanare/startsida/uppleva-och-gora/kultur-och-bibliotek/bibliotek/lasligan

*https://www.dn.se/sverige/lasformagan-hos-svenska-fjardeklassare-har-forsamrats/

För mer information, vänligen kontakta:

Christina Wahlström, Idéer för livet
christina.wahlstrom@skandia.se, 08-788 36 88

Om Idéer för livet
Skandias stiftelse Idéer för livet verkar för en bättre hälsa och ökad trygghet för barn och unga, från idéer till handling som ger effekt - och skapar framtidstro. Idéer för livet initierar och stödjer forskning, organisationer, projekt och eldsjälar, och är länken däremellan. I över 35 år har stiftelsen stöttat över 4 400 projekt. Läs mer på www.ideerforlivet.se.