Idéer för livet lanserar digital stödbank för föräldrar

Idag lanserar Skandias stiftelse Idéer för livet en digital stödbank för föräldrar vars barn och ungdomar hamnat i vanliga men bekymmersamma situationer.

Under lång tid har Idéer för livet samlat, forskare, organisationer och experter i ett stort nätverk som var och en adresserar sociala frågor, som ofta rör barn och unga, utifrån sitt expertområde och sin horisont. Genom att tillgängliggöra kunskapen hoppas Idéer för livet kunna stärka föräldrar i knepiga familjesituationer samt underlätta svåra samtal med sina barn.

– Alla kommer förr eller senare känna sig villrådiga i sitt föräldraskap. Det är inte nödvändigtvis stora problem, men även de vanliga familjekonflikterna och klassiska tonårsbeteenden kan skapa oro och förstöra harmonin i familjen. På det här sättet tillgängliggör vi en massa kunskap som stöttar föräldrar i sina bekymmer, säger Stina Liljekvist, ordförande för Idéer för livet.

Idag presenteras en första serie med filmer, information och reflektionsövningar på Idéer för livets webbplats. Innehållet kommer också att spridas i de kanaler där föräldrar rör sig och där de söker information. De första teman som lyfts fram rör konflikter kring läxläsning, ensamhet, skärmtid, skoltrötthet, tonårsbeteende och stillasittande.

Tillsammans med Jana Söderberg, samtalsterapeut, kommunikationscoach och verksamhetsansvarig på Motivationslyftet ges handfasta råd kring hur man som vårdnadshavare pratar med sitt barn och kommer närmare en lösning utan att köra fast eller skapa konflikter.

– Våra råd ska hjälpa familjer att komma närmare varandra och skapa en fungerande vardag. Vi vill inspirera till ömsesidig förståelse så att man lättare kan komma ur en jobbig situation. Jag möter många föräldrar som tror att de måste klara allt själva, men det finns verktyg och hjälp att få som vi samlat i dessa filmer, säger Jana Söderberg

Om det blir ett positivt gensvar för den digitala stödbanken finns det planer på att bygga ut den. Ambitionen är i så fall att täcka fler områden som kan stödja vårdnadshavare.

– Vår ambition har varit att ge snabba och handfasta råd som du kan ta till dig utan att behöva göra en djupdykning i litteratur. Om detta kan hjälpa föräldrar i jobbiga situationer så är detta bara en början, fortsätter Stina Liljekvist.

Besök stödbanken här

Pontus Haag
Presschef
press@skandia.se