• Skandia/

Inbjudan till fordringshavarmöten under Skandiabankens säkerställda obligationslån i norska kronor upptagna till handel på Oslo Børs

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE, DIREKT ELLER INDIREKT, OFFENTLIGGÖRAS I ELLER DISTRIBUERAS INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, KANADA, JAPAN ELLER NÅGOT ANNAT LAND I VILKET SÅDAN DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING SKULLE VARA OTILLÅTEN.

Skandiabanken Aktiebolag (publ) (“Skandiabanken”) har uppdragit åt SEB, i egenskap av ledarbank under Skandiabankens program för säkerställda obligationer, att kalla till fordringshavarmöten under Skandiabankens säkerställda obligationslån i norska kronor upptagna till handel på Oslo Børs. Kallelsen distribueras till fordringshavarna den 19 augusti 2015 och bifogas detta pressmeddelande. Fordringshavarmötena kommer att hållas i Oslo den 17 september 2015.

Skandia aviserade, den 15 januari 2015, att en börsnotering av den norska bankverksamheten utvärderas. Detta då det ligger i Skandias strategi att satsa offensivt på den svenska marknaden där majoriteten av koncernens kunder finns. Den eventuella börsnoteringen förväntas vara genomförd under det fjärde kvartalet 2015 och är beroende av marknadsförutsättningarna.

Ett steg inför en eventuell börsnotering är att den norska bankverksamheten, vilken hittills bedrivits som en filial till Skandiabanken, förbereds för att bli en självständig norsk bank. Skandia har för det syftet etablerat ett norskt dotterbolag och fått tillstånd att bedriva bankverksamhet i Norge av det norska Finanstilsynet, vilket kommunicerades av Skandia den 2 juni 2015. Det norska bolaget har i sin tur etablerat ett helägt dotterbolag som fått tillstånd som hypoteksbolag av det norska Finanstilsynet.

Som ett led i etableringen av en självständig norsk bank förbereds även för att överföra Skandiabankens kapitalmarknadsfinansiering relaterad till den norska bankverksamheten till de nya bolagen. Skandiabanken har därför uppdragit åt SEB att sammankalla fordringshavarmöten under de säkerställda obligationslån som anges i kallelsen. Fordringshavarna föreslås att vid möte – eller genom skriftligt förfarande – besluta om att godkänna Skandiabankens förslag att säkerställda obligationer i norska kronor utgivna av Skandiabanken under bankens program för säkerställda obligationer byts mot obligationer utgivna under norsk rätt av det norska hypoteksbolaget.

För mer information om det föreslagna beslutet, villkoren för detta och den nya låntagaren hänvisas till kallelsen. Det i kallelsen föreslagna beslutet avser endast Skandiabankens kapitalmarknadsfinansiering i norska kronor och avser inte att påverka Skandiabankens obligationslån i svenska kronor.

Kallelsen gäller följande obligationslån: lånenummer 701 - ISIN NO 001 0691140, lånenummer 702 – ISIN NO 001 0691132, lånenummer 703 – ISIN NO 001 0692569, lånenummer 704 – ISIN NO 001 0700693, lånenummer 705 - ISIN NO 001 0702939, lånenummer 706 – ISIN NO 001 0703812, och lånenummer 707 – ISIN NO 001 0721871.

Øyvind Thomassen, bankchef Skandia, telefon 08-463 62 12
Annie Sebelius, kommunikationschef Skandia, telefon 08-788 46 14

Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i snart 160 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på 582 miljarder kronor och 2 600 anställda. Läs mer på www.skandia.se