Initiativ på Tobaksfria Dagen: Skandia tar krafttag mot rökning

Skandia inför som första svenska försäkringsbolag ett pristillägg för rökning på alla tillämpliga försäkringar. Det banbrytande initiativet presenteras imorgon på den Tobaksfria Dagen i regi av världshälsoorganisationen WHO, och kompletteras av rökavvänjningsstöd i samarbete med Apoteket.

Skandia önskar genom pristillägget ge ett incitament att sluta röka. Avsikten är inte att tjäna pengar på initiativet, utan de ökade intäkterna ska användas för att premiera icke-rökarna som på sikt får sänkta premier. Med pristillägget önskar Skandia öka fokus på rökningens konsekvenser och hoppas på så sätt att bidra till färre antal rökare i Sverige. Rökning är den enskilt största och samtidigt påverkbara faktorn för ohälsa och för tidig död. Varannan rökare dör i förtid av sitt tobaksbruk och förlorar i genomsnitt cirka 7–8 år av sin förväntade livstid. Tillägget på 25-50 procent gäller kunder som röker dagligen och som ombeds fylla i en hälsodeklaration. De ökade intäkterna kommer att användas för att sänka premierna för icke-rökare. – Genom pristillägget tar vi ställning i en angelägen samhällsfråga, och bidrar samtidigt till ökad rättvisa i försäkringskollektivet, säger Per Täckenström, medicinskt riskbedömningsansvarig på Skandia Liv. En rökare löper avsevärt högre risk att bli sjuk och måste nu betala sin andel av riskförhöjningen. Skandia förknippas traditionellt med innovativa produkter, och med pristillägget för rökare befäster vi den positionen. För att stötta kunder som vill sluta röka inleder Skandia ett samarbete med Apoteket/Apoteksakademin som kommer ut till arbetsplatsen och ger råd och hjälp på plats. – Att samarbeta med Skandia som tagit ett strategiskt beslut att gynna icke-rökare i sina försäkringsprodukter känns helt rätt för oss. Det ger oss en ny möjlighet att bidra till Apotekets uppgift; att inspirera och hjälpa människor till ett liv i hälsa, säger Pia Källqvist, chef på Apoteksakademin. Skandia satsar även på rökfria medarbetare. I samband med att Skandias huvudkontor flyttar till nya lokaler, blir det nya kontoret helt rökfritt och rökavvänjningsstöd erbjuds. Samtidigt startas en kampanj riktad till Sveriges alla ungdomar. Skolor, föreningar och elever som vill minska rökningen kan söka ett stipendium till anti-rökningsprojekt genom Skandias stiftelse Idéer för Livet. Tillägget införs på nya försäkringar från den 1 juni och omfattar sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring, livförsäkring, premiebefrielseförsäkring och privatvårdsförsäkring. För mer information om Idéer för Livet, rökavvänjningsstöd och pristillägget, se ww.skandia.se. Delar av undersökningen kan du hämta här: http://web.skandia.se/hem/Global/pdf/nyhet_2009/svenskar_rokning.pdf