Jan Karlsson ny vd för Skandikon

Jan Karlsson blir ny vd för Skandikon efter Dan Åkesson, som går vidare till rollen som vd för IKC Capital. Vd-skiftet sker den 1 december, och Dan Åkesson stannar kvar i tjänst under en överlämningsperiod till den 1 mars. Jan Karlsson kommer närmast från rollen som Skandias chef för risk och hälsa och har tidigare varit chef för offentlig affär.

– Jag är tacksam för det gedigna och bra arbetet som Dan har gjort för oss under många år, säger Bosse Ågren, Skandias försäljningschef och ordförande för Skandikon. De senaste årens utveckling för Skandikon har inneburit stora framgångar för verksamheten, inte minst inom offentlig affär. Jag är även glad över att Jan tar över chefskapet och leder verksamheten vidare, bland annat med sin mångåriga erfarenhet av den viktiga offentliga marknaden.

– Det är roligt att få ta det här jobbet vidare, säger Jan Karlsson, Skandikons tillträdande vd. Skandikon har en framskjuten plats på marknaden för försäkringsadministration åt externa bolag, och har ambition att växa ytterligare inom offentlig affär. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla Skandikon i samma anda och profil som gjort det så framgångsrikt fram till idag.

Skandikon är ett av Sveriges mest erfarna outsourcingföretag inom pensionsadministration och stiftelseförvaltning. Bolaget ägs av Skandia, men är en oberoende tjänsteleverantör, som inte bedriver någon egen kapitalförvaltning. Oberoendet gör Skandikon flexibelt både när det gäller erbjudande och samarbetspartner.

Jan Karlsson, Skandikons tillträdande vd , 08-788 17 75
Jonas Collet, Skandias presschef, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se