Kommuner gör sig skyldiga till lagbrott

En helt ny rapport visar att den kommunala pensionsmarknaden för drygt en miljon arbetstagare med pensionsskulder på nästan 400 miljarder inte har en fungerande konkurrens. Många gånger köps det försäkring för mångmiljonbelopp utan upphandling, trots att det strider mot lagen.

Pensionsavsättningarna i den offentliga sektorn är betydande. Hur processen ska se ut för att dessa pengar och förmåner ska tas om hand om på bästa sätt regleras i lagen om offentlig upphandling, LoU. Många kommuner och landsting underlåter dock att upphandla dessa tjänster. - Inom tjänstepensionsförsäkring, t ex chefspensioner och kommunernas inlösen av pensionsskulder, upphandlas dessa endast undantagsvis, trots att det ofta handlar om många hundra miljoner kronor. - I fallet pensionsadministration, t ex beräkningar av pensionsskulden och utbetalningar, sker upphandling oftast, men eftersom det finns etableringshinder vid överföring av pensionsdata leverantörerna emellan blir byten i praktiken ändå sällsynta. – Att låta leverantörer tävla på lika villkor gör att lagen om offentlig upphandling efterlevs och vi får sund konkurrens. Det gynnar alla parter, kommuner och landsting, de anställda och leverantörerna på marknaden, säger Bengt-Åke Fagerman, vd på Skandia Liv. Särskilt kommunerna har stora pengar att tjäna på att välja den bästa pensionsförvaltningen, vilket gynnar skattebetalarna som kan få bättre kommunservice för samma skattepeng. Undersökningsföretaget United Minds har på uppdrag av Skandia frågat 119 personal- och ekonomichefer hos landets kommuner och landsting om hur de ser på konkurrenssituationen på den kommunala pensionsmarknaden: - 93 procent anser att det skulle vara positivt med en ökad konkurrens - 7 av 10 tillfrågade känner oro att data skulle försvinna vid ett leverantörsbyte - Två tredjedelar anser att det finns ett behov av en gemensam branschstandard när det gäller pensionsadministration och försäkringslösningar, vilket skulle förenkla leverantörsbyten Rapporten i sin helhet kan hämtas här: http://web.skandia.se/hem/global/pdf/offentlig_sektor/konkurrensrapport_skandia.pdf