Lars Otterbeck ny ordförande i Skandia

Lars Otterbeck valdes till ny styrelseordförande på Skandias bolagsstämma, som hölls i dag fredag den 4 maj 2007. Till nya ordinarie ledamöter i styrelsen valdes Indra Åsander och Magnus Beer.

Lars Otterbeck, styrelseledamot i Skandia sedan 2006, tar över ordförandeposten efter Old Mutuals koncernchef Jim Sutcliffe, som lämnar styrelsen tillsammans med Norman Broad-hurst och Björn Björnsson. Michael Newman och Julian Roberts omvaldes av bolagsstäm-man. Ledamöter i styrelsen är även tre representanter för de fackliga organisationerna inom Skandia.

Utöver ordförandeuppdraget är Lars Otterbeck ledamot av Old Mutuals styrelse och repre-senterar Skandia i Skandia Livs styrelse. Lars Otterbeck har även styrelseuppdrag för Ha-kon Invest (ordförande), Tredje AP Fonden (vice ordförande), Lindex, Näringslivets Börs-kommitté (ordförande) och Aberdeen Property Investors AB.

Indra Åsander är Senior Vice President i TeliaSonera och chef för Content Service Europe. Hon har haft ledande positioner inom TeliaSonera sedan 2001 och har tidigare verkat inom Skanova AB och Vattenfall. Hon har tidigare varit ledamot i styrelserna för SCA, Comhem och Nutek.

Magnus Beer var VD för Citibanks konsumenttjänster region Norden 2001–2006, och har tidigare haft ledande befattningar inom GE Capital, SEB och Trygg-Hansa. Han har tidiga-re varit ledamot i styrelserna för CitiFinancial Europe plc, GE Capital Bank AB, GE Capi-tal Finance AS och GE Capital Bank SA Poland (ordförande).