minpension.se flyttar in på Skandia

Skandia är först ut med att erbjuda en sammanställning av kundens totala pension innanför bankinloggning med hjälp av pensionsportalen minpension.se. Från och med idag kan Skandia och Skandiabankens kunder därmed se tjänste- och privatpension som ligger hos andra bolag utan att behöva göra ytterligare inloggning. Det ligger även i linje med minpensions strategi att finnas till­gänglig på sina samarbetspartners hemsidor i syfte att förbättra tillgänglig­heten för användarna.

Pensionsportalen minpension.se har idag drygt 1,3 miljoner användare och har som syfte att ge en översiktlig bild av användarnas pensionssparande. Först ut med att införa en sömlös inloggning till minpension.se är Skandia och Skandiabanken då kunderna från och med idag via bankens inloggning med e-legitimation kan se hela sitt pensionskapital från minpension.se.

– Det här är ett sätt för oss att göra det enkelt och smidigt för kunderna att få en överblick av hela sin ekonomi – också den framtida ekonomin som pensionen representerar. Därför är vi glada att nu kunna erbjuda våra kunder att se hela sitt pensionssparande, även hos andra försäkringsbolag, via inloggningen hos oss, säger Øyvind Thomassen, vd Skandiabanken.

Dagens sparare har ett större ansvar över att ha koll på sitt pensionssparande än någonsin förut. Trots det finns det en stor spridning i kunskapsnivå gällande den egna pensionen. Det gör att enkla verktyg och smidiga lösningar blir allt viktigare för att engagera och åskådliggöra den framtida pensionen.

– Vi vet att pensionssparande är något man ofta skjuter på framtiden. Samtidigt loggar de flesta människor in på sin internetbank minst någon gång per månad för att sköta bankärenden. Att föra in marknadens bästa pensionssammanställning innanför vår inloggning blir därför ytterligare ett steg för oss att göra det enklare för våra kunder att få total koll på sin ekonomi, säger Bengt-Åke Fagerman, vd Skandia Liv.

Antalet anslutna aktörer på pensionsmarknaden ökar ständigt och stärker portalens ställning som den självklara informationsplatsen för alla som vill veta mer om sin intjänade pension och kunna få en samlad bild över den framtida pensionen.

– I och med övergången till nya pensionssystem måste vi som individer ta ett större eget ansvar för vår framtida pension och göra flera medvetna val. I vår roll måste vi göra det lättare att få en överblick av den egna pensionssituationen, säger Anders Lundström vd för Min Pension i Sverige AB och fortsätter: Med det ökade samarbetet tar vi ett stort steg mot en helhetsinformation och samtidigt som vi distribuerar tjänsten via Skandia och Skandiabanken ökar vi tillgängligheten med bibehållen integritet för individen. Vi tror att samarbetet med Skandia kommer att bli en förebild för flera pensionsbolag.

Minpension.se är ett viktigt steg i att förenkla något som tidigare varit både abstrakt och svårtillgängligt. Skandia är det första bolaget att integrera minpension.se i sina webbtjänster och därmed driva utvecklingen vidare.

Skandia
Lena Hök, informationschef Skandia Privat och Skandiabanken, tel: 08-463 74 60
Jeanette Hauff, sparekonom Skandia, tel: 076–789 12 74

minpension.se
Anders Lundström, vd för Min Pension i Sverige AB, tel: 08-522 785 44
Cenneth Eriksson, marknadsansvarig, tel: 08-522 785 45

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual‐gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen. Läs mer på www.skandia.se.