Nominera kandidater till Skandias fullmäktige

Var med och påverka Skandias framtid genom att nominera kandidater till Skandias fullmäktige. Alla kunder i Skandias livbolag kan nominera kandidater till fullmäktigevalet 2021 under nomineringsperioden som pågår fram till och med den 1 oktober.

– Ett väl sammansatt fullmäktige som från ett ägarperspektiv utvärderar styrelsens och ledningens arbete är en förutsättning för att Skandia ska fortsätta att vara ett framgångsrikt livbolag och ge maximal avkastning till kunderna som också är Skandias ägare. Historiskt har vi haft en mycket hög kvalitet på kandidaterna till fullmäktige och det är glädjande att konstatera att antalet nomineringar från kunderna har ökat de senaste åren. Därför hoppas jag att kunderna fortsatt bidrar med intressanta nomineringar, säger Agneta Wallmark, ordförande i valberedningen för Skandias fullmäktige.

Egenskaper hos den kandidat som nomineras

Den nominerade kandidaten ska vara myndig och kund i Skandias livbolag samt oberoende i förhållande till Skandia och konkurrerande bolag.

Andra önskvärda egenskaper:

• Kunskap inom, och erfarenhet från försäkringsmarknaden
  • Kompetens i frågor som rör företagsstyrning och riskhantering
  • God insikt i samhällsekonomi, finansmarknaden liksom förståelse för värdet av långsiktighet
  • Erfarenheter från styrelsearbete och ledningsarbete

Nomineringen kan ske på två sätt:

• Via Skandias webbplats
  • Via telefon till kundservice 0771 – 27 17 00

Nästa steg i processen är röstningsperioden den 15 januari — 15 februari 2021. Då presenteras de kandidater som valts ut av valberedningen och kunderna röstar fram de sju personer som ska ingå i fullmäktige. Dessa tillträder efter bolagsstämman den 6 maj 2021.

För fullmäktigevalet 2021 kommer information om röstning att skickas ut digitalt. Genom Skandias webbplats kan kunder säkerställa att Skandia har deras mejladress och/eller mobilnummer.

Skandias fullmäktiges roll och sammansättning

Fullmäktige, som består av totalt 21 personer, utövar ägarfunktionen i bolaget och utser bland annat Skandias styrelse, som i sin tur fastställer strategin och utser vd. Fullmäktige är Skandias högsta organ som tillsätter styrelsen och beslutar om ansvarsfrihet för densamma. Styrelsen ansvarar för den löpande verksamheten, det ekonomiska resultatet samt hur förvaltningen och försäljningen utvecklas. De sju fullmäktigeledamöter som varje år väljs av Skandias kunder, väljs för en treårsperiod och omval av en ledamot är möjligt.

Mer information om Skandias valberedning och fullmäktigeledamöter samt en presentation av redan invalda fullmäktigeledamöter finns på skandia.se.

Agneta Wallmark, ordförande i valberedningen för Skandias fullmäktige, 0730 – 266 532

Magdalena Wetterfors, ansvarig för Skandias fullmäktiges kansli, 076-130 28 58

Pressrum inklusive foton finner du här.

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 650 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se