Nu pågår nomineringsperioden för Skandias fullmäktigeval 2024

Under den pågående nomineringsperioden finns möjlighet att föreslå vilka som ska representera Skandias ägare genom att nominera kandidater till Skandias fullmäktigeval 2024. Det är kunder i Skandias livbolag som kan nominera kandidater till fullmäktigevalet. Sista dagen för att nominera är den 15 september i år.

– Det som utmärker oss på Skandia är att vi helt och hållet ägs av våra kunder. Därför är också vårt fullmäktigeval en viktig möjlighet för kunderna att påverka och bidra till Skandias framtid. Genom åren har intresset för att vara med och nominera kandidater varit stort. Vår förhoppning är att kunna se ett lika stort intresse även i år med många förslag på kvalificerade kandidater som kan bidra till mångfald och bredd i fullmäktiges arbete, säger Agneta Wallmark, ordförande i valberedningen till fullmäktigeval.

Egenskaper och kompetens som efterfrågas hos kandidater som nomineras

Utöver att personen du nominerar ska vara myndig och kund i Skandias livbolag ser vi gärna att kandidaten:

• har kompetens i frågor som rör Skandias specifika bransch som kapitalförvaltning, försäkringsmarknad och regelverk
  • och/eller har kompetens avseende allmän bolagsstyrning och näringslivsverksamhet inklusive riskhantering
  • har tidigare erfarenhet från styrelsearbete eller ledningsarbete
  • har god insikt i samhällsekonomi och andra interna och externa drivkrafter
  • står bakom Skandias värderingar avseende värdet av långsiktighet, sund öppenhet och att ha fokus på kundupplevelse
  • är oberoende i förhållande till Skandia och konkurrerande bolag

Nomineringen kan ske på två sätt:

Det är sedan valberedningens uppgift att besluta vilka av de nominerade kandidaterna som slutligen hamnar på valsedeln. Mellan den 15 januari till den 15 februari 2024 går det att rösta på kandidaterna till Skandias fullmäktigeval.

Mer information om Skandias valberedning och fullmäktigeledamöter samt en presentation av redan invalda fullmäktigeledamöter finns på skandia.se.

Anneli Laine, presskontakt, 072-209 13 10.

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se