Nu startar röstningen i Skandias fullmäktigeval 2024

Idag den 15 januari startar årets val till Skandias fullmäktige. Fullmäktige väljs av Skandias kunder och är företagets högsta beslutande organ, med uppgift att utse styrelse och utöva ägarfunktionen.

I årets val omfattar valsedeln tio kandidater och under valperioden 15 januari – 15 februari 2024 får Skandias kunder möjlighet att lägga sin röst på de kandidater de vill ska ingå i fullmäktige. Fullmäktige består för närvarande av 19 ledamöter och under fullmäktigevalet 2024 tillämpas de övergångsregler som följer av den nya bolagsordningen vilken antogs vid extra stämman den 14 juni 2022. Vid valet 2024 kommer därför fem ledamöter att väljas in för en mandatperiod om fem år. Efter valet kommer fullmäktige därmed bestå av 17 ledamöter för att sedan minskas till 15 ledamöter efter valet år 2025. Läs mer gärna mer om Skandias ägarstyrning här.

Inför valet har kunderna haft möjlighet att nominera personer som de anser vara lämpliga fullmäktigekandidater. Skandias valberedning till fullmäktigeval, bestående av fem personer som representerar såväl företags- som privatkunder i Skandia, har sammanställt valsedeln. Samtliga kandidater på valsedeln har bedömts väl lämpade för uppdraget och hoppas kunna få kundernas förtroende. Av de tio kandidaterna på valsedeln är fem nominerade av kunderna, två kandidater är omvalskandidater och resterande kandidater är nominerade av valberedningen.

Valberedningen har strävat efter en sammansättning av kandidater som representerar utvalda kompetenser som ansetts särskilt betydelsefulla i fullmäktigearbetet. Kandidaterna för även med sig en bred erfarenhet i uppdraget att representera kunderna.

Skandia är ett bolag som ägs av sina kunder. Vi vill därför verkligen uppmana alla kunder att ta tillfället att rösta och genom valet av fem representanter påverka inriktningen för Skandia över de kommande fem åren, säger Agneta Wallmark, ordförande i Skandias valberedning till fullmäktigeval.

Valberedningen har utsett följande personer som kandidater till Skandias fullmäktigeval 2024:

Dan Brännström (omval), Oberoende rådgivare
Lena Larsson (omval), Finanschef
Anna-Carin Alderin, Egenföretagare och konsult i affärsutveckling
Stefan Frank, VD
Lars Hygrell, Senior rådgivare
Emma Ihre, Hållbarhetschef
Per Lyrvall, Divisions- och Sverigechef
Oliver Mohseni Skoglund, Entreprenör och affärsutvecklare
Christina Munk Hemberg, Senior expert inom pension och försäkring
Christian Schulz, Global chef inom ersättning och förmåner

Ytterligare information om fullmäktigekandidaterna och valberedningens motivering finns på www.skandia.se/rosta.

Röstningsförfarandet
Knappt 1,5 miljoner kunder i Skandiakoncernens moderbolag är röstberättigade och informeras om valet via digitala direktutskick och andra kommunikationsinsatser. Presentationer av kandidaterna finns på skandia.se/rosta där kunderna också kan rösta. Det går även att rösta via blankett eller via telefon. Notera att det inte går att rösta via ombud eller att överlåta sin röst.

För varje inskickad röst skänker Skandia 10 kronor till den verksamhet för barn och unga som bedrivs i Skandias stiftelse Idéer för livet.

Agneta Wallmark, ordförande i Skandias valberedning till fullmäktigeval, 073-026 65 32
Bodil Söderqvist, kontaktperson för fullmäktiges kansli, 072-248 70 52

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Om Skandia