Nu startar valet till Skandias fullmäktige

I dag inleds röstningen till Skandias högsta beslutande organ. Fram till den 15 februari har kunderna möjlighet att rösta fram sju ledamöter till Skandias fullmäktige. Fullmäktige utser Skandias styrelse och fattar alla ägarbeslut.

Nu startar det årliga valet där Skandias kunder får lägga sin röst på de kandidater de vill ska ingå i fullmäktige. Fullmäktige består av totalt 21 ledamöter som utses för en treårsperiod. På valsedeln återfinns sex ledamöter vars mandatperiod går ut i samband med bolagsstämman den 8 maj samt åtta nya kandidater.

Valberedningen, som består av fem personer och representerar såväl företags- som privatkunder i Skandia, har granskat nomineringarna och tagit fram valsedeln.

Av de 14 kandidaterna som valberedningen utsett är 13 nominerade av kunderna. Alla är väl lämpade att få kundernas förtroende att ingå i Skandias fullmäktige. Valberedningen har strävat efter en sammansättning av fullmäktige som uppfyller höga krav på kompetens och som är representativ för kunderna.

För varje röst skänker Skandia 10 kronor till den verksamhet för barn och unga som bedrivs i Skandias stiftelse Idéer för livet.

Följande personer är kandidater till fullmäktige:

Nyval:

Martin Bendixen – Treasurychef

Karl-Gustav Bergqvist – Försäljnings- och kundanalytiker

Inga-Lill Carlberg – F.d. regionchef

Magnus Henrekson – Professor och vd

Per Johansson – F.d. finansdirektör

Karin Lagerstedt Woolford – HR- och kommunikationschef

Göran Landerdahl – Advokat

Gustav Ruda – Förvärvsansvarig

Omval:

Leif Hansson - Ordförande ProSkandia

Kajsa Lindståhl – Styrelseproffs och rådgivare

Pia Nilsson – Senior konsult

Irma Rosenberg – F.d. vice riksbankschef

Jan-Åke Stenström – Vd och koncernchef

Ylva Yngveson – Egenföretagare

Ytterligare information om fullmäktigekandidaterna finns på www.skandia.se/rosta.

Fullmäktiges roll och sammansättning

Fullmäktige utövar ägarfunktionen i bolaget och utser bland annat Skandias styrelse, som i sin tur fastställer strategin och utser vd.

Röstningsförfarandet

Samtliga 1,2 miljoner kunder i Skandiakoncernens moderbolag är röstberättigade och informeras om valet via ett utskick. Presentationen av kandidaterna finns på skandia.se/rosta där du också kan rösta. Det går även att rösta via blankett eller via telefon. Notera att det inte går att rösta via ombud eller att överlåta sin röst.

Sverker Lundkvist, ordförande i valberedningen för Skandias fullmäktige, 070-994 46 03

Magdalena Wetterfors, ansvarig för Skandias fullmäktiges kansli, 076-130 28 58

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi förvaltar mer än 600 miljarder åt våra 2 miljoner kunder och låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning och samtidigt bygger ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se