Ny IT-chef på Skandia

Johan Clausén har utsetts till ny IT-chef på Skandia. Han kommer närmast från IT-konsultföretaget Knowit. I rollen som IT-chef kommer Johan Clausén att fortsätta förnyelsen av Skandias IT-plattformar, för att på så sätt stärka Skandia som sparbolag. I samband med att Johan tillträder, avgår den tidigare IT-chefen Bengt Blomberg.

Johan Clausén kommer närmast från Knowit och har på uppdrag av Skandia det senaste halvåret varit programledare för ett IT-projekt kopplat till Skandias försäkringsplattform. Han har tidigare varit ansvarig för Fujitsu Managed Services och innan dess haft olika leveransroller på IT-konsultföretaget CGI.

– Vi är i full färd med att bygga det nya Skandia och ta vara på de möjligheter som digitaliseringen för med sig. Vi står inför många utmaningar framöver med ökad outsourcing och modernisering av våra IT-system. Vi är därför mycket nöjda med att kunna knyta till oss Johan. Han har precis den erfarenhet och kompetens som krävs för att möta våra utmaningar framöver, säger Anna-Carin Söderblom Agius, COO på Skandia.

– Finansbranschen har alltid intresserat mig eftersom IT är en integrerad del av affären. Därför ska det bli extra roligt att bidra med mina erfarenheter från leverantörssidan när Skandia fortsätter sin förändringsresa. Som konsult har jag fått lära känna Skandia och är imponerad av affärskunskapen och förstår varför Skandia är väl positionerat på marknaden, säger Johan Clausén.

Nuvarande IT-chef Bengt Blomberg kommer under en övergångsperiod att arbeta med överlämning till Johan Clausén.

– Jag är tacksam för allt som Bengt Blomberg bidragit med på Skandia. IT-chefen är en mycket central person i vår verksamhet, och Bengt har tagit ett stort ansvar genom att initiera vår förändringsresa inom IT. Nu går vi in i en ny fas och det är då naturligt att också se över vilka kompetenser som är viktiga framöver, säger Anna-Carin Söderblom Agius, COO på Skandia.

Anna-Carin Söderblom Agius, COO, 08-788 39 79
Johan Clausén, IT-chef, 070-717 30 20
Pontus Haag, Kommunikationsstrateg, 08-788 47 12

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press