Ny mätning: Förtroendet för pensionssystemet ökar

Pensionsfrågan har för första gången på decennier seglat upp som en viktig valfråga inför höstens riksdagsval. Stora satsningar på pensionärerna har presenterats från både regeringen och oppositionen.

Nu visar en helt ny mätning som Novus gjort på uppdrag av pensionsbolaget Skandia att svenska folkets förtroende för pensionssystemet ökar. Andelen som uppger att de har högt förtroende för det svenska pensionssystemet har ökat med 11 procentenheter sedan 2018.

– Siffrorna visar på att det finns en otakt mellan politikernas iver att höja pensionerna och svenska folkets förtroende i frågan. Svenska folket blir mer och mer nöjda med pensionerna och pensionssystemet och förtroendet ökar stadigt, säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

De som pensionssparar aktivt och regelbundet (35%) svarar i signifikant högre grad att de har förtroende för det svenska pensionssystemet.

– Politikerna har ett väldigt tydligt fokus på dagens pensionärer. Men det finns en inneboende utmaning i att fokusera på kortsiktiga förslag. Vi har ett system som är konstruerat för att hålla till nästa istid, men de dagsaktuella förslagen riskerar att bli en rejäl värmebölja. Både dagens och morgondagens pensionärer gynnas av långsiktighet med stabila spelregler – där kortsiktighet istället riskerar att utmana både förtroendet och statens finanser på sikt, säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Andelen som uppger att de har högt förtroende för det svenska pensionssystemet generellt har successivt ökat sedan 2018 när endast 21 procent uppgav att de hade ganska eller mycket högt förtroende till 32 procent år 2022. Även andelen som uppger att de har lågt förtroende har sjunkit sedan 2020 med 3 procentenheter. Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Skandia. Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat. Detta innebär att resultaten är generaliserbara till den aktuella målpopulationen. Undersökningen genomförs årligen i februari och Novus har genomfört 1078 intervjuer.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se
Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se