Ny obligation ska rensa hav och natur från plast

Skandia träder in som delfinansiär i en ny obligation med syfte att bidra till renare världshav. Obligationen som arrangeras av Citi kommer att driva ett initiativ från Världsbanken för uppsamling och återvinning av havsplast, först i Ghana och därefter i Indonesien.

– Jag är väldigt glad för denna investering, det är ett mycket bra exempel på hur förvaltningen av pensionspengar både kan generera god avkastning till våra sparare och samtidigt bidra till att lösa några av dagens globala utmaningar. De stora mängderna plast som förorenar världshaven är allas vårt ansvar. För mig är det glädjande att Skandia är med och bidar till en liten del av lösningen. Projektet är det första i sitt slag. Det säger Alexander Onica, ränte- och valutachef på Skandia.

Skandia har investerat cirka 365 miljoner kronor i obligationen som löper på sju år och vars avkastning är knuten till projektets utfall, ju mer plast som samlas in desto högre avkastning och ju högre pris på återvunnen plast desto högre avkastning.

Stora utmaningar i den nära framtiden

Investeringen sker i en ny obligation från Världsbanken med syfte att stödja finansiering av projekt och program för hållbar utveckling, och som är utformade för att uppnå positiva sociala och miljömässiga effekter. Världsbanken har i och med obligationen identifierat fyra nyckelutmaningar för att reducera mängden plast i världshaven:

• Plastläckage ut i naturen och oceanerna är mest extrema i Afrika och Asien utanför OECD och förutspås fördubblas under kommande 40 år

• Priser för återvunnen plast är den lägsta någonsin på grund av överutbudet av nytillverkad plast

• Avfallsinsamling idag är ofta helt beroende av informella avfallsplockare. Ungefär 15–20 miljoner människor globalt, varav mestadels kvinnor, tar idag bort plast från naturen. Ofta till mycket dåliga villkor och löner.

• Återvinningsprojekt i framväxande länder finansieras ofta idag genom välgörenhetsorganisationer och donationer – brist på finansieringsmöjligheter gör ofta att det är svårt att expandera projekt till större skala.

Obligationen kommer att finansiera ett återvinningsprojekt etablerat i Ghana 2019 som fokuserar på insamling och återvinning av plastavfall. Projektet inleds med små återvinningsanläggningar i kombination med sociala företag i samhällen där plastföroreningar är mest allvarliga. En huvudfokus är att ge kvinnliga entreprenörer möjlighet att bygga upp sina egna företag för insamling av plastavfall som en hållbar framtida inkomstkälla och sysselsättning.

– En spännande innovativ investering som uppfyller Skandias ambition att uppnå både god avkastning för våra sparare och betydande hållbarhetseffekter. Skandia vill vara ett föredöme i arbetet mot ett mer hållbart samhälle, vilket denna investering går i linje med. Plastavfall är ett enormt globalt problem och det är glädjande att Skandia kan bidra till att utveckla formerna så att fler projekt som detta kan bli verklighet i framtiden. Projektet bidrar även till att utveckla marknadsprissättningen för plast (likt utsläppsrätter för koldioxid), avslutar Lars-Göran Orrevall, kapitalförvaltningschef på Skandia.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har knappt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se