Ny rapport: Bättre bostadsmarknad för unga – men bara tillfälligt

Den nuvarande nedgången i ekonomin möjliggör för fler unga att köpa sin första lägenhet. Det visar en ny rapport från Skandia som årligen undersöker bostadsmarknaden för unga. En ung vuxen med ett fast arbete har nu möjlighet att köpa lägenhet i 22 av 25 svenska städer. Men rapporten visar också att bostadsbyggets takt har påverkats, vilket kan innebära en dubbelsmocka för unga när ekonomin vänder upp.

Nedgång i ekonomin i kombination med höjda räntor har lett till kraftiga fall i bostadspriserna. För Sveriges unga vuxna innebär detta en möjlighet att köpa en första lägenhet. 27-åringar med typiska inkomster har råd att etablera sig på bostadsmarknaden genom köp av en 39 kvadratmeter normalstor lägenhet i 18 av de 25 större svenska städerna. Kan man tänka sig en lägenhet på 29 kvadrat har man ytterligare fyra städer att välja på. Det visar Skandias rapport Lön utan lägenhet 2023 - En rapport om ungas etablering på bostadsmarknaden.

– Just nu ser vi ett litet fönster för en ung person att kunna etablera sig på bostadsmarknaden. Men då krävs det både en fast inkomst och att man antingen har sparat ihop eller fått hjälp från anhöriga att klara insatsen. På det sättet kan man säga att nedgången i ekonomin inte bara varit negativ för unga personer idag. Det säger Arvid Krönmark, VD på Skandiabanken.

Tillfällig lucka på bostadsmarknaden för unga

Även om det finns ett fönster för etablering så riskerar bostadsmarknadens problem att förvärras. Under 2021 byggdes det 8 500 fler bostäder i Sverige än vad behovet ökade med den demografiska utvecklingen. Under 2022 var det 3 000 färre bostäder som byggdes. Under 2023 kan det bli mellan 18 000 och 28 000 färre bostäder som byggs, än vad behovet ökar med.

– När väl konjunkturen vänder och priserna på bostäder åter börjar stiga så riskerar ungdomar att bli de stora förlorarna. I och med att bostadsbygget fallit en bra bit under vad som behövs så riskerar det att bidra till att priserna stiger på ett sätt som utestänger stora grupper. Att en ung person på väg att etablera sig i vuxenlivet inte kan bo där man vill eller där jobben finns är ett växande problem. I längden riskerar det att leda till minskad tillväxt och försenad familjebildning vilket är ett problem inte bara för de som drabbas utan för hela samhället i stort, säger Arvid Krönmark.

Skandia har tidigare föreslagit införandet av en amorteringstrappa. Enligt modellen skulle unga ges möjlighet att amortera på en lägre nivå för att sedan öka amorteringen med stigande ålder och inkomst.

Arvid Krönmark finns tillgänglig under dagen för kommentarer kring rapporten, ränta och bolån.

Jonatan Ohlin, pressansvarig Skandia
073 032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum finns på Skandia.se

Högupplöst foto på Arvid Krönmark finns här: https://www.skandia.se/globalassets/bilder/om-skandia/press--media/koncernledningen/nedladdningsbara/arvid-kronmark.jpg