Ny rapport: Förebyggande arbete allt viktigare när psykisk ohälsa ökar

En ny rapport från Skandia visar att andelen långtidssjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa ökar i Sverige. Särskilt inom tjänstemannayrken är trenden tydlig, men den psykiska ohälsan ökar i de flesta studerade yrkesområden. Psykisk ohälsa står idag för nästan hälften av de långa sjukskrivningarna i Sverige. Med större fokus på förebyggande arbete skulle många sjukskrivningar kunna undvikas eller förkortas.

Skandias rapport Sveriges sjukaste Yrke visar att kommunikationsbranschen är den bransch som har relativt sett flest sjukskrivningar kopplade till psykisk ohälsa. Idag löper en kommunikatör mer än dubbelt så stor risk att bli långtidssjukskriven på grund av psykisk ohälsa jämfört med en byggarbetare.

– En av de viktigaste förändringarna vi kan vidta är att börja se förebyggande insatser för friskvård och hälsa som den investering det faktiskt är. Förutom det rent mänskliga lidandet medför sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa idag stora kostnader för företag, individer och samhället i stort. Det säger Jenny Wiener, hälsoekonom på Skandia.

Den samhällsekonomiska kostnaden för långtidssjukskrivningar som helhet är högst i serviceyrken, där sjukfrånvaron kostar cirka 43 500 kronor för kvinnor och 22 400 kronor för män per anställd och år. En arbetsgivare påverkas också på flera sätt av sjukskrivningar. Förutom direkta produktionsbortfall och kostnader under sjukskrivningen så kan återgången till arbete vara en komplex process.

– Vi ser också i rapporten att den stressrelaterade psykiska ohälsan står för en allt större del av sjukskrivningarna i psykiatrisk diagnos, till exempel utmattningssyndrom. Detta kan medföra att kvinnor drabbas dubbelt av den ökande psykiska ohälsan då vi sedan tidigare studier vet att kvinnor i genomsnitt tar ett större ansvar för både obetalt hemarbete såväl som för anhörigvård, avslutar Jenny.

Andel av nystartade sjukfall som beror på psykisk ohälsa
2019 2020 2021 2022 2023
Information och kommunikation 41% 32% 40% 42% 43%
Kreditinstitut och försäkringsbolag 36% 28% 36% 39% 40%