Ny rapport: Kommunernas och regionernas pensionsskulder fortsätter att öka

Skandia analyserar i en återkommande rapport hur kommunerna och regionernas pensionsskulder utvecklas över tid. Årets rapport visar att kommunerna och regionernas totala pensionsskuld ökade med över 42 miljarder mellan bokslutsåret 2022 och 2023. Vid bokslutsåret 2023 uppgick kommunerna och regionernas totala pensionsskulder till över 543 miljarder kronor. Det innebär en pensionsskuld per invånare på över 50 000 kronor, som kommande generation får vara med att betala på.

Svenska kommuner och regioner har stora pensionsskulder, vilket påverkar deras ekonomiska balans. Värt att notera är att den dolda pensionsskulden utanför balansräkningen uppgår till nästan 300 miljarder. Det är en avsevärd post som är dold i den kommunala redovisningen – i storlek motsvarandes nästan 30 procent av Sveriges totala statskuld.

– För förra året ser vi tydligt inflationschocken i kommunernas och regionernas pensionsskulder. Kommuner och regioner får betala dyrt för sitt pensionsåtagande, sammantaget var den finansiella kostnaden för pensionsskulden närmare 10 procent. En kostnad som inte kan betalas utan ökar på pensionsskulden och skjuts på framtiden, säger Greger Gustafson, affärsansvarig offentlig affär på Skandia.

Skandia har kartlagt pensionsskulden i över ett decennium, bland annat i syfte att skapa underlag för beslutsfattare. Utan tydliga finansieringsplaner riskerar kommuner och regioner att hamna i ekonomiska svårigheter. Många kommuner och regioner saknar dessutom matchande tillgångar eller tydliga och tillräckliga ekonomiska planer som ska finansiera pensionsskulderna. Det är skulder som måste hanteras i den kommunala ekonomin i mer än 50 år.

– I våra analyser kan vi notera att nästan varannan kommun haft en negativ befolkningsutveckling de senaste 40 åren. Det innebär att många kommuner har en ökande andel äldre och färre i arbetsför ålder. Det gör utmaningen än större, då färre kan vara med och betala på pensionsskulderna, säger Greger.

Skandia ser pensionsskuldsutmaningen som en pusselbit att hantera tillsammans med den demografiska välfärdsutmaningen Sverige står inför.

– Skandia vill öka kunskapen och sätta pensionsskulden i sitt sammanhang. Vi vill bidra till att fler kommuner och regioner får möjlighet att arbeta fram finansiella handlingsplaner när och hur pensionsskulderna ska betalas. Det är viktigt för vår välfärd att pensionskostnaderna inte vältras över till den kommande generationen och därmed riskerar att putta undan viktiga samhällsinvesteringar eller leda till smärtsamma skattehöjningar, avslutar Greger Gustafson.

Rapporten bifogas i sin helhet med siffror nedbrutet per kommun.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 850 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se