Ny rapport: Kortsiktiga uttag av tjänstepension kan halvera pensionen

Livet som pensionär kan förändras över en natt. Från 62 650 ned till 20 000 kronor per månad, beroende hur man valt att plocka ut sin tjänstepension som pensionär. Effekten kan bli 20 år med enbart 42 procent av sin slutlön i pension. Det visar en ny rapport från Skandia som kartlagt hur uttagsplanering av tjänstepension påverkar livet som pensionär.

En kartläggning från Pensionsmyndigheten visar att 41 procent av de pensionärer som påbörjade uttag av sin pension under 2021 valde en utbetalningstid på tio år eller ännu kortare för huvuddelen av sin tjänstepension. Omkring 11 procent av dessa ångrade sedan att de inte hade valt en längre utbetalningstid.

Det finns idag en stor flexibilitet i hur man kan ta ut sin tjänstepension, vilket i grunden är bra. Men att helt på egen hand planera pensionsuttagen kan vara svårt och det finns fallgropar. I grunden handlar det om att planera för ett långt och aktivt liv på ett klokt sätt, säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Viktigt att ta med förväntade levnadsår i beräkningen
Idag är medellivslängden i Sverige strax över 80 år för män och nästan 85 år för kvinnor. Om utvecklingen fortsätter på samma sätt förväntas genomsnittet bli över 90 år 2041. Något som kommer att ha följdeffekter på ekonomin som pensionär, om man inte är uppmärksam.

En anledning till att en del väljer att plocka ut tjänstepensionen på kort tid kan vara att de underskattar hur många år de ska leva livet som pensionär, hur länge pensionspengarna behöver räcka. För den som fyllt 80 år så har sannolikheten för att få fira sin 100-årsdag också ökat jämfört med när man var 65 år. Det är en viktig faktor att ha med sig när man ska lägga pensionspusslet, avslutar Mattias Munter.

Rapporten ”Pensionspusslet” tydliggör effekten av olika uttagsval för tjänstepensionen
I rapporten beräknas effekten som olika uttagsval har för plånboken som pensionär. Beräkningarna genomförs för tjänstemän och arbetare i privat sektor samt kommun- och regionanställda och vi jämför livsvariga uttag med uttag på 10 år och 5 år.

Typiskt scenario för uttag av pension (allmän + tjänstepension)
Uttagsperiod för tjänstepension Privatanställd Kommunalt anställd Regionalt anställd Privatanställd tjänsteman
Livsvarigt uttag 20 600 kronor 23 300 kronor 30 150 kronor 34 500 kronor
Helt uttag de 10 första åren 25 250 kronor 29 000 kronor 39 200 kronor 45 950 kronor
Helt uttag de fem första åren 33 450 kronor 38 000 kronor 53 350 kronor 62 650 kronor
Pension per månad efter uttag av tjänstepension 18 800 kronor 18 800 kronor 19 200 kronor 20 000 kronor
Samtliga beräkningar är genomförda på personer födda 1963 som arbetar fram till riktåldern för pension vid 67 år, vid uttag av allmän- samt tjänstepension i kronor efter skatt.

Pensionen som andel av slutlönen

Livsvarigt uttag 72% 71% 72% 75%
Helt uttag de 10 första åren 90% 91% 99% 106%
Helt uttag de fem första åren 124% 124% 145% 164%
Pension per månad efter uttag av tjänstepension 54% 53% 46% 42%
Samtliga beräkningar är genomförda på personer födda 1963 som arbetar fram till riktåldern för pension vid 67 år.

Läs rapporten i sin helhet här.

Johanna Näsholm, presskontakt,
072 221 14 94, johanna.nasholm@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se