Ny rapport: så påverkar den ekonomiska krisen våra framtida pensioner

Flera tusenlappar mindre i månaden – så stor kan pensionseffekten av den nuvarande ekonomiska krisen bli. Störst påverkan har krisen på 90-talisternas kommande pension, men även dagens 60-åringar får enligt beräkningarna räkna med ett rejält tapp. Men det finns sätt att ”krissäkra” pensionen. Det visar en ny rapport från pensionsbolaget Skandia som räknat på den ekonomiska krisens effekt på den framtida pensionen för fyra olika generationer.

I rapporten kartlägger Skandia hur dagens ekonomiska kris kan påverka de framtida pensionerna för en 30-åring, en 40-åring, en 50-åring och en 60-åring. Resultatet visar ett genomsnittligt tapp för samtliga generationer på över 2 000 kronor per månad. Värst drabbas den yngsta generationen 90-talister som enligt beräkningarna kan tappa hela 3200 kronor per månad.

Under de fyra senaste åren har samhället, ekonomin och vi som individer påverkats av yttre faktorer i en omfattning som de flesta av oss aldrig tidigare upplevt. Konjunkturinstitutet spår som en konsekvens att vi snart kan vara tillbaka på motsvarande 2014 års lönenivåer, vilket innebär åtta, nio år av förlorad löneutveckling. Inte nog med att vi fått högre kostnader i vardagen, det gräver också hål i de framtida pensionerna vilket vår rapport visar, säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Rapporten kartlägger också vilka verktyg som finns för att hantera situationen och vilken effekt dessa kan ha på den framtida pensionen. Bland annat genom att undersöka vilken effekt ett extra arbetsår på deltid 75 procent har, jämfört med ett privat pensionssparande på 1 600 kr per månad med start 2023.

Spara mer eller jobba längre, det är alternativen som finns. Kraften i att jobba längre är enorm och kan kompensera i alla våra scenarier. Men det är samtidigt svårt att planera för så långt fram i tiden och redan nu veta om man kan, får eller orkar jobba längre om man så behöver. Jag rekommenderar därför alla att spara åtminstone lite pengar till sin pension varje månad för att på så vis ge sig själv en större flexibilitet och trygghet när pensionen närmar sig, säger Mattias Munter.

60-talisten -850 kronor/månad (-3%) +1 900 kronor/månad -150 kronor/månad
70-talisten -1 750 kronor/månad (-4%) +1 800 kronor/månad +350 kronor/månad
80-talisten -2 300 kronor/månad (-5 %) +1 200 kronor/månad +1 800 kronor/månad
90-talisten - 3200 kronor/månad (-7 %) +/- 0 kronor/månad +3 100 kronor/månad

Mattias Munters fem tips för dig som vill krissäkra din pension:

• Se regelbundet över den totala risken i ditt pensionssparande, gärna tillsammans med en rådgivare.
  • Välj en sparform som passar hur aktiv och intresserad du är av ditt pensionssparande. Med traditionell förvaltning som bas för det långsiktiga pensionssparandet kan man ägna mer tid åt annat än att hantera oväntade händelser på kapitalmarknaden.
  • Om du valt fondförsäkring: säkra en god riskspridning över både regioner och mellan aktier och räntefonder.
  • Sänk inte risken i dina placeringar för mycket, för tidigt. Även för den som närmar sig pension finns många år kvar av kapitalförvaltning.
  • Förbered dig på ett långt arbetsliv. De sista arbetsåren kan göra stor skillnad för din totala pension.

Jonatan Ohlin, pressansvarig Skandia
073 032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 750 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se