• Skandia/

Ny rapport: Så stor del av det svenska pensionskapitalet går till hållbara investeringar

I den nya Skandiarapporten Riv investeringshindren – så kan 567 hållbara miljarder bli fler kartläggs för första gången samlat den betydande delen av det svenska pensionskapitalet som går till hållbara investeringar. Rapporten ger en unik sammanställning av över 2 700 miljarder i traditionell försäkring och avslöjar att enbart 567 av dessa miljarder uppfyller EU:s kriterier för hållbara investeringar.

– Det svenska pensionskapitalet kan spela en unik roll i att vara med och finansiera omställningen till ett hållbart samhälle. Men för att dessa investeringar ska öka måste hinder rivas. Det är dags för en debatt i Sverige om hur pensionskapitalet verkligen kan bidra till en mer hållbar framtid, säger Lars-Göran Orrevall, Chef för Skandias kapitalförvaltning.

Rapportens fokus ligger på att undersöka hur den hållbara delen av det svenska pensionskapitalet kan ökas och göra ännu större skillnad i omställningen till ett hållbart samhälle.

Den nya rapporten identifierar sammantaget en stark vilja hos pensionsförvaltare att investera i hållbara lösningar på samhällsutmaningar samtidigt som det är stora skillnader mellan de olika aktörerna i hur stor andel av investeringarna som klassats som hållbara av aktörerna själva, från 4 till 32 procent. Bristen på intressanta investeringsmöjligheter är dock ett av de största hindren.

– För att klara omställningen kommer det att behövas enorma investeringar, inte minst i infrastruktur. Politiken, företagen och pensionskapitalet måste hitta en gemensam väg framåt för att dessa nödvändiga investeringar ska realiseras, fortsätter Lars-Göran Orrevall.

I anslutning till att rapporten släpps hålls den 19 mars ett seminarium tillsammans med nyhetsmagasinet Fokus, där rapportens resultat presenteras och där bland andra klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) medverkar.

Läs mer om seminariet här.

Rapporten i helhet finns att läsa här.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se