Ny trend: Fler kunder väljer tre månaders boränta igen

Bolånekunderna har ändrat beteende igen. Allt fler väljer nu tre månader bunden ränta för sitt bolån istället för längre bindningstider, det visar ny statistik från Skandia.

Under januari valde 84 procent av de nya kunderna i Skandia tre månader bunden ränta. Det är ett trendbrott från november då endast 73 procent av kunderna valde att binda räntan på tre månader.

- Vi ser att trenden har brutits och att fler låntagare nu väljer kortare bindningstider framför de längre. Förflyttningen kan säkert förklaras av flera orsaker men framför allt har kundernas beteende ändrats sedan riksbanken aviserade att man inte planerar någon räntehöjning av reporäntan de närmaste åren, säger Johanna Cerwall, vd på Skandias bank.

I oktober valde 16 procent av Skandias kunder fem års bindningstid. Siffran har nu sjunkit till att nio procent av kunderna väljer den längsta möjliga bindningstiden.

- Ränteprognoserna kan ändras, så är man osäker på hur ens boendekostnader ska utvecklas framåt så är det en lämplig tid att fundera på om man ska binda delar av sitt bolån. Det är värt att komma ihåg att vi fortsatt är på mycket låga räntenivåer historiskt sett, säger Johanna Cerwall, vd på Skandias bank.

Så väljer Skandias kunder bindningstid på bolån - (nyutlåning)

Bindningstid Juli Augusti September Oktober November December Januari*
3 mån 80% 78% 76% 73% 73% 79% 84%
1 år 6% 5% 2% 3% 2% 4% 2%
2 år 4% 3% 2% 4% 5% 2% 3%
3 år 9% 14% 10% 5% 6% 4% 2%
5 år 1% 1% 11% 16% 14% 11% 9%

*Avser perioden 1-27 januari.

Carl Lundborg, presskontakt, 08-787 10 14

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se