• Skandia/

Ny undersökning: Coronakrisen får svenskar att trivas i sina hem som aldrig förr

Svenska folket har i hög utsträckning hörsammat myndigheternas rekommendationer om att stanna hemma. Och all tid i hemmen har även gjort att svenskarna trivs bättre i sina hem, det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Skandias bank. Den ökade tiden i hemmen har samtidigt fått en av nio svenskar på flyttankar, visar undersökningen.

Coronakrisen har lett till att svenska folket uppskattar sina hem mer än tidigare. En helt ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Skandias bank visar att 82 procent av de tillfrågade tillbringat mer tid i hemmet än innan krisen bröt ut. Bland de personer som tillbringat mer tid i sina hem trivs fler än nio av tio (93,6 procent) lika bra eller bättre nu än före coronakrisen.

- Coronakrisen gör att fler ser över sin bostadssituation och kanske värdesätter sitt boende mer än tidigare. Det är i grund och botten positivt att människor trivs i sina boenden, speciellt i det fall då vi skulle gå in i en tuffare bostadsmarknad än den vi sett de senaste åren, säger Johanna Cerwall, VD på Skandias bank.

Även om det trivseln verkar finnas skapar all tid i hemmen samtidigt funderingar kring boendesituationen hos en hel del svenskar. 14 procent av de som tillbringat mer tid i sina hem menar att allt hemmasittande till och med fått de i flyttankar. De personer som är mest flyttsugna är de som inte äger sitt eget boende (29 procent) liksom studerande (28 procent).

- Många svenskar ägnar mycket mer tid i sina hem just nu. Det är naturligt att fler kanske vill flytta till något större eller något som bättre passar deras situation. En del kanske också har mer tid att se över sin boendesituation. Att det finns de som vill flytta är samtidigt en positiv signal för bostadsmarknaden inför tiden efter krisen, säger Johanna Cerwall, VD för Skandias bank.

Carl Otto Engberg, presskontakt, 0708-339052
carl.otto.engberg@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 650 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se