Ny undersökning: Så hög ränta knäcker hushållen

Inför dagens räntebesked från Riksbanken har Skandia frågat svenska hushåll vilken som är den maximala bolåneräntan som de skulle klara av. Siffrorna visar att en minoritet av hushållen alltjämt har goda marginaler. Men för en femtedel av svenska folket är smärtgränsen redan passerad.

– Många hushåll börjar närma sig gränsen nu för hur hög ränta man klarar av. I och med att sju av tio bolånetagare kommer att behöva lägga om sina bolån under året så är det många som kommer att uppleva kraftigt stigande bolånekostnader. Det säger Arvid Krönmark, VD Skandiabanken.

Skandia har låtit Novus fråga hushållen vilken som är den maximala räntan som hushållet kan hantera. En femtedel av svenskarna har en smärtgräns som redan är passerad (på 0–4 procent). För knappt hälften av bolånetagarna ligger taket på mellan 5 och 8 procent. En tredjedel svarar att de skulle klara en ränta på 10 procent eller högre.

– Skandia har förhandlingsfria bolån. Det innebär att man som kund hos oss redan på förväg vet att man får den bästa möjliga räntan utifrån sina förutsättningar. Vi tycker att det är orättvist att de med stark förhandlingsposition eller förmåga ska få en mycket bättre ränta än de kunder som saknar vilja eller möjlighet att förhandla med sin bank, säger Arvid Krönmark.

Sex av tio känner inte till möjligheten till förhandlingsfria bolån

I undersökningen har Skandia också frågat hushållen om de känner till att vissa banker erbjuder förhandlingsfria bolån. Resultatet visar att endast två av tio känner till möjligheten att ta bolån utan krångliga förhandlingar. Undersökningen visar också att det är fler män än kvinnor som vet att det går att ta bolån utan förhandling.

– Det är förvånande och chockerande att endast en femtedel av hushåll känner till att förhandlingsfria existerar. De flesta är ju överens om att det är bra att ge kunder möjlighet att fatta informerade beslut med tillgång till all information vilket i princip är omöjlighet med förhandlade bolån avslutar Arvid Krönmark.

Arvid Krönmark finns tillgänglig under dagen för kommentarer kring ränta och bolån.

Jonatan Ohlin, pressansvarig Skandia
073 032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se

Om Skandia