Nya välfärdslösningar minskar sjukskrivningarna

Genom vår sjukförsäkring som vi har adderat med en rehabiliteringsförsäkring så har Skandias företagskunder minskat sina sjukskrivningar med upp till 40 procent.

– I kundmötet såg vi ett behov av och en efterfrågan på den här typen av proaktiv förebyggande hjälp och rådgivning, då företagen ville fånga upp sina medarbetare innan de blev sjuka. Självklart för att de vill att sina medarbetare ska må bra men också för att det är en ekonomisk katastrof för många företag att ha personal sjukskriven och borta från arbetet. Därför skapade vi Hälsokedjan genom att lägga till den förebyggande delen till vår sjukförsäkring och ytterligare tjänster, säger Kristina Hagström, hälsostrateg på Skandia.

Våra socialförsäkringar och framförallt sjukförsäkringen har länge varit central i samhällsdebatten men då ligger fokus ofta på ersättningsnivåer och tidsperioder.

– Den här typen av försäkringslösning fokuserar istället på själva skadan och syftar till att skapa hälsa, rehabilitering och återgång till arbetsmarknaden. Vi vill att ett preventivt angreppssätt ska bli tillgängligt för fler. Ett sätt för att uppnå detta är att de offentliga försäkringarna och tilläggsförsäkringarna samordnar sina resurser, berättar Patrik Hesselius, välfärdsekonom på Skandia.

Skandia anordnar ett seminarium på temat under Almedalsveckan på Gotland: "Kan tilläggsförsäkringar i sjukförsäkringen minska sjukfrånvaron?", måndagen den 4 juli kl. 10-12, Tage Cervins gata 3B, Visby. Deltar gör Gunnar Axén (M) och Gunvor G Ericsson (MP) från riksdagens socialförsäkringsutskott samt Åsa Forsell, TCO och Marie Silfverstolpe, Almega.

Läs mer om våra seminarier i Almedalen: www.skandia.se/almedalen

Kristina Hagström, hälsostrateg, Skandia, kristina.hagström@skandia.se, tel: 08-788 16 28

Patrik Hesselius, välfärdsekonom, Skandia, patrik.hesselius@skandia.se, tel: 072-728 26 98

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual‐gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen. Läs mer på www.skandia.se.

Taggar: