Nytt unikt offentlig-privat samarbete ska stärka trygghetssamverkan

Den 23 maj beslutade myndigheterna i det nationella BOB-rådet* att inleda en samverkan med Skandias stiftelse Idéer för livet samt Kungliga tekniska högskolan (KTH). Målet med samarbetet är att bidra till att utveckla ett forskningsbaserat angreppssätt för att underlätta samverkan mellan myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Förhoppningen är att det nya samarbetet ska leda till fler konkreta verktyg och metoder för att motverka att unga hamnar i kriminalitet.

Skandia stiftelse Idéer för livet arbetar för att öka tryggheten för barn och unga. Sedan ett år tillbaka drivs en särskild insats för trygghetsfrågor, givet samhällets utveckling. Konkret handlar det om att bistå kommuner med lägesbilder, underlätta strukturer för samverkan samt att ta fram nya verktyg för att för effektivare insatser.

– Om vi på allvar ska kunna förebygga otrygghet behöver vi arbeta gemensamt i strukturer där man tillvaratar mervärdet med samverkan mellan olika aktörer. Ett steg i detta är att studera vilka metoder som fungerar och som man sedan kan skala upp. Det här är ett väldigt viktigt arbete som nu inleds, och jag är säker på att vi kommer att landa i nya, mätbara och konkreta arbetssätt. Det säger Stina Liljekvist, ordförande Skandias stiftelse Idéer för livet.

Det nya samarbetet mellan Idéer för livet, KTH och polisens nationella operativa avdelning ska bidra med kunskap och angreppssätt för bättre struktur och samarbete mellan myndigheter, kommuner, civilsamhälle och näringsliv.

– Otryggheten i samhället idag är ett omfattande problem. Min övertygelse är att vi behöver jobba samlat då komplexa problem behöver adresseras gemensamt. Därför är de nya samverkansformerna som vi nu bygger upp så viktiga. Min förhoppning är att tillsammans med utpekade myndigheter och relevanta aktörer bidra till den förändring som vi verkligen behöver, säger Christoffer Bohman, trygghetsstrateg på Idéer för livet.

– Det finns idag en stor efterfrågan på forskning, utveckling och implementering för att hantera komplexa samhällsutmaningar. Vi vet att organisatoriska strukturer, policies och tekniklösningar inte räcker om vi inte samtidigt främjar samverkan över organisationsgränser där vi fullt ut tar tillvara på våra olika kompetenser. Vi behöver utveckla och systematiskt träna vår gemensamma förmåga att skapa nya sätt att motverka att barn och unga dras in i kriminalitet, säger Susanne Nilsson, forskare vid KTH.

Fakta:

• Regeringen har givit ett antal myndigheter i uppdrag att inrätta en samverkansstruktur för ett sammanhållet arbete med barn och unga som riskerar att begå eller begår grova brott, i miljöer kopplade till organiserad brottslighet.
  • Syftet med samverkanstrukturen är att förstärka och effektivisera arbetet med att motverka att barn och unga hamnar i grov kriminalitet genom konkreta åtgärder och insatser.
  • Syftet är också att säkerställa att det är effektiva och ändamålsenliga åtgärder som vidtas när barn och unga är inblandade i grov kriminalitet. En viktig del i detta är att identifiera sådana framgångsfaktorer och metoder som fungerar och sprida kunskap om dessa för att ge fler aktörer, bland annat kommuner, rätt verktyg.
  • Samarbetet med polisens nationella operativa avdelning (NOA) bygger på ett myndighetsgemensamt uppdrag som regeringen gett till Polismyndigheten, Socialstyrelsen, Statens institutionsstyrelse, Skolverket, Kriminalvården, Åklagarmyndigheten, Brottsförebyggande rådet och länsstyrelserna.

* Se tx Regeringens hemsida: Uppdrag att inrätta en samverkansstruktur för ett sammanhållet arbete med barn och unga som riskerar att begå eller begår grova brott - Regeringen.se

Christoffer Bohman, Idéer för livet, 070-859 20 56, christoffer.bohman@skandia.se

Om stiftelsen Idéer för livet

Skandias stiftelse Idéer for livet strävar efter att skapa ett samhälle med bättre halsa och ökad trygghet. Idéer för livet agerar som en katalysator för att skapa fler och effektivare förebyggande insatser mot barn och unga. Det genom att initiera och stödja lokala projekt, metoder och forskning. www.ideerförlivet.se