Obamas hälsostrateg besöker Skandia i Almedalen

Ett av Almedalsveckans huvudnamn är president Barack Obamas hälsorådgivare David Cutler, professor på Harvard och arkitekten bakom Obamas uppmärksammade sjukvårdsreform. Han besöker Skandia under politikerveckan och kommer att berätta om sitt arbete med det amerikanska sjukvårdssystemet och ge sin syn på det svenska sjukvårdssystemet.

– Vi på Skandia är mycket hedrade över att professor David Cutler besöker oss i Almedalen för att ge sin bild om framtidens sjukvårdssystem. Vi hoppas att detta seminarium ska ge inspiration till den svenska välfärdsdebatten, säger Mårten Andersson, koncernchef Skandia Norden.

Cutler, som också arbetat som rådgivare till Clintonadministrationen och till presidentkandidaterna John Kerry (2004) och Bill Bradely (2000), kommer att presentera sin syn på hur samhällets sjukvårdssystem och välfärdsapparat ska utvecklas, förbättras och finansieras.

– Den svenska välfärdsdebatten har fastnat i en diskussion om offentlig eller privat finansiering. Denna motsättning kritiseras av Cutler. Hans lösningar bygger på en innovation av systemen som ger bättre vård utan överkonsumtion av vård, säger Patrik Hesselius, välfärdsekonom på Skandia.

David Cutler håller sin presentation Better health, not just more care med en efterföljande paneldiskussion tisdagen den 5 juli klockan 10-12 i kongresshallen på Wisby Strand Congress & Event. Panelen kommer att bestå av Thomas Idergard, senior advisor Magnora, Anna Thoursie, chefsekonom Kommunala Företagens Samorganisation och Marie Wedin, ordförande Läkarförbundet. Seminariet är öppet för allmänheten.

Patrik Hesselius, välfärdsekonom, Skandia, telefon: 072-7282698,

patrik.hesselius@skandia.se

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual‐gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen. Läs mer på www.skandia.se.