Offensiv pensionär kan dubbla pensionen

Allt eftersom människor lever längre blir pensionspengarnas förvaltning under tiden som pensionär allt viktigare. Idag släpper Skandia en rapport som visar att den som är onödigt försiktig kan förlora miljontals kronor i utebliven avkastning.

Trots att pensionskapitalet börjar betalas ut vid pensioneringen kan god avkastning göra att kapitalet fortsätter att växa i flera år, vilket kan göra att avkastningen efter pensioneringen får större betydelse än avkastningen under arbetslivet. Skandias beräkningar visar att varje procentenhet högre avkastning höjer den genomsnittliga pensionsutbetalningen med drygt 20 procent.

– Som vanligt är det en fråga om spararens riskaptit. Har man små marginaler som pensionär kan det vara viktigast att månadsutbetalningarna är förutsägbara. Men pensionspengar som ska räcka resten av livet behöver möjlighet att växa för att kunna ge högre pensionsutbetalningar. Det gäller för var och en att hitta rätt balans mellan avkastning och trygghet, säger Mattias Munter, Pensionsekonom hos Skandia.

För pensionssparare som lever till sin hundraårsdag, vilket all fler får lyckan att göra, kan 6 procent istället för 2 procent i avkastning från 65-årsdagen innebära en mer än dubbelt så hög pension. Skandias beräkningar visar att den genomsnittliga månadsutbetalningen blir 7 900 kronor istället for 3 400 kronor, för ett kapital på en miljon kronor vid pensioneringen. Även för pensionssparare med en genomsnittlig livslängd kan 6 procent i avkastning efter pensioneringen ge nästan 70 procent mer pension per månad i genomsnitt jämfört med två procents avkastning, med samma kapital på pensionsdagen.

– Grundrådet är att inte sänka risken för mycket för tidigt. Den som har marginaler i sin ekonomi och planerar att ta ut sitt pensionssparande under resten av livet kan tjäna på att behålla en relativt hög risk även efter att man börjat ta ut pensionen, säger Mattias Munter.

Läs rapporten i sin helhet här

Markus Sjöqvist
Tf. presschef
+ 46 8-787 10 14