ÖKAT FOKUS SKAPAR FÖRUTSÄTTNINGAR PÅ EN MARKNAD I FÖRÄNDRING

Under 2007 ökade Skandia Nordens nyförsäljning av fondförsäkring med 3 procent till 1,992 (1,942) miljarder SEK jämfört med 2006.

Skandia Nordens resultat minskade 2007 med 19 procent till 874 (1075) miljoner SEK jämfört med 2006. Minskningen förklaras huvudsakligen av ett nytt affärsavtal med annan avräkningsmetod mellan Skandia Liv och Försäkringsaktiebolaget Skandia samt engångsposter. Rensat för dessa poster skulle resultatet ha överstigit resultatet för 2006.

- Det är glädjande för mig att konstatera att Skandia i Sverige är marknadsledande, vilket är ett gott betyg från våra kunder. Jag ser med stor tillförsikt på att SkandiaBanken både i Norge och Sverige fortsätter att stärka sitt fokus på kärnverksamheten, långsiktigt sparande. Vår danska verksamhet uppvisar i det närmaste en tredubbling av nyförsäljningen sedan 2005, vilket är imponerande. Detta sammantaget ger oss mycket goda förutsättningar att ytterligare stärka vår position på marknaden.”, säger Bertil Hult chef Skandia Division Nordic.

Fondförsäkring - Sverige
Nyförsäljningen under 2007 visar en minskning med 1 procent från 1,706 (1,721) miljarder SEK jämfört med 2006. Minskningen förklaras tillhuvudsak med förbudet att sälja produkten Kapitalpension. Under andra halvåret 2007 bröts den tidigare svaga försäljningstrenden i Sverige och nyförsäljningen översteg motsvarande period 2006.

Fonder under förvaltning uppgick vid utgången av 2007 till 94.1 (87.5) miljarder SEK vilket är en ökning med 8 procent jämfört med 2006.

Fondförsäkring - Danmark
2007 uppvisar en kraftig ökning med 29 procent till 286 (221) miljoner SEK jämfört med 2006. Det är den hittills högsta nyförsäljningen under ett enskilt år och innebär mer än en dubblering sedan 2005.

Fonder under förvaltning uppgick vid utgången av 2007 till 5.2 (4.2) miljarder SEK vilket innebär en ökning med 24 procent.

SkandiaBanken - Sverige och Norge
Utlåningen ökade med 20 procent till 52,7 (44,0) miljarder SEK under 2007 huvudsakligen beroende på en stark utveckling av bolån. Inlåningen ökade med 15 procent till 50,4 (43.7) miljarder SEK. Fonder under förvaltning uppgick vid utgången av 2007 till 15.4 (12.0) miljarder SEK. Antalet kunder har ökat med 3 procent under de senaste 12 månaderna till 816 000.

Under året har SkandiaBankens erbjudande stärkts bland annat genom ett breddat fondutbud och avyttringen av bilfinansieringsverksamheten till DnB NOR. Detta är ett led i SkandiaBankens strategi att stärka sitt fokus på långsiktigt sparande.

Skandia Liv
Totalavkastningen för 2007 uppgick till 4,4 (9,1) procent. Solvensgraden steg till 179 procent jämfört med 169 procent vid senaste årsskiftet. Den kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 107 (112) procent per sista december.

Nyförsäljningen under 2007 ökade med 12 procent till 2,484 (2,226) miljarder SEK. Den genomsnittliga återbäringsräntan har under året varit mycket god och uppgick till 10 procent. Förvaltat kapital uppgick till 303 (293) miljarder SEK 2007. Skandia Liv är fortsatt marknadsledande inom traditionell livförsäkring.