Ombildningen av Skandia Liv genomförd – nya Skandia sjösatt

Den 2 januari 2014 har Livförsäkringsaktiebolaget Skandias (publ) (”Skandia Liv”) hela verksamhet överlåtits till Livförsäkringsbolaget Skandia ömsesidigt (”Skandia”), varefter Skandia Liv genom fusion gått upp i Skandia. Därmed är den ombildning av Skandia Liv, som tidigare aviserats, genomförd och Skandia är nu moderbolag i Skandiakoncernen.

Skandia är ett ömsesidigt livförsäkringsbolag som ägs direkt av försäkringstagarna. Dessa utövar styrning över bolaget genom att nominera och utse ledamöter till Skandias fullmäktige som är det högsta beslutande organet i Skandia. Fullmäktige utser i sin tur Skandias styrelse.

Skandias första ordinarie bolagsstämma kommer att hållas den 12 juni 2014.

Mer information om Skandias kundinflytande: https://www.skandia.se/kundinflytande/

Bengt-Åke Fagerman, koncernchef Skandia, 08-788 21 50
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press