Optimismen är tillbaka bland fondspararna

Hösten började med globala börsfall, men i oktober vände marknaderna upp igen. Fondspararna sålde av räntefonder, och köpte istället aktiefonder med fokus på Sverige och Asien. Det visar Skandias statistik över fondsparandet i oktober.

Totalt sett gick var tredje fondbyte i oktober till Sverigefonder. Trots en blandad rapportsäsong steg Stockholmsbörsen med nästan 8 procent under månaden. På andra plats hamnade Asienfonder, vilka i genomsnitt steg med runt 10 procent.

- Höstens börsfall berodde på oro för tillväxten i Kina, vilket gjorde att Asienfonder var de som tog allra mest stryk. När de nu vänder upp igen har spararna passat på att köpa, säger Maria Landeborn, sparekonom på Skandia.

Lågriskfonder, vilka toppat köplistorna under hösten, kastades ut ur portföljerna. Över 90 procent av alla försäljningar som gjordes var av ränte- och blandfonder.

Mest köpta fondkategorier under oktober:
Aktiefonder - Sverige
Aktiefonder - Asien
Aktiefonder - Bransch

Mest sålda fondkategorier under oktober:
Räntefonder
Blandfonder
Hedgefonder/Alt. Investeringar

Maria Landeborn, sparekonom Skandia, 08-788 18 81
Jonas Collet, Skandias presschef, +46 8-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se