Prislappen för ohälsa

Genom att exempelvis minska förekomsten av rökning i Sverige med 1 procent kan 202 fall av lungcancer och 27 fall av stroke undvikas under en femårsperiod. En enda stroke kostar stat, kommun, landsting och arbetsgivare en miljon kronor per år och orsakar dessutom stort lidande för den drabbade.

– Alla tjänar på att undvika ohälsa. Stat, kommun, landsting och framförallt arbetsgivare kan undvika stora kostnader genom att förebygga ohälsa och sjukdom. Ekonomiska faktorer är viktiga samtidigt som den allra viktigaste vinsten ligger på det mänskliga planet för de individer som får behålla hälsan, säger Lena Hök, hållbarhetschef på Skandia.

Hela 4 237 allvarliga sjukdomsfall kan undvikas i Sverige redan år 2019 genom en procents minskning av riskfaktorer som övervikt, rökning, fysisk inaktivitet och riskfylld alkoholkonsumtion. Till exempel gör en minskning av förekomsten av rökning med en procent i Sverige att 1237 fall av KOL, 230 fall av cancer och 357 fall av hjärt- och kärlsjukdomar kan undvikas.

I dag presenteras en rapport från Uppsala Universitet om ohälsans kostnader och konsekvenser. Tre case presenteras, där beräkningar gjorts på Malmö stad, Västerbottens läns landsting och ett bolag av samma storlek som Ericsson AB:s verksamhet i Sverige. Skattningar har gjorts utifrån deras riskfaktorer och de kostnader och sjukdomsfall som kan undvikas genom förändringar i levnadsvanor.

Ny rapport visar kostnaderna
Rapporten bygger på en webbaserad kalkylator där justeringar i förekomsten av riskfaktorer kan räkna fram exakt hur många sjukdomsfall som kan undvikas och vad kostnaden är för dessa för arbetsgivare, stat, kommun och landsting.

Utdrag ur rapporten:

• I december 2013 var 120 000 sjukskrivningar längre än 60 dagar.
  • På varje långtidssjukskriven man går det två kvinnor.
  • 80 procent av hjärt- och kärlsjukdomar och 30 procent av cancersjukdomar skulle kunna förebyggas, förhindras eller fördröjas genom sundare levnadsvanor.
  • Förekomsten av sjukdom i Sverige är större än vad den borde vara med hänsyn till riskfaktorerna.
  • Kostnaden för sjukdom och sjukskrivning är högre än vad den skulle kunna vara och den ökar kraftigt.
  • Små förändringar i levnadsvanor ger stora effekter i minskat antal sjukfall och lägre samhällskostnader såväl för arbetsgivare som för sjukvård, kommuner och stat.
  • En betydande del av samhällsvinsten tillfaller arbetsgivarna.

Rapporten är framtagen av Uppsala Universitet i samarbete med Skandia. Rapporten är en del av Skandias arbete för att förebygga ohälsa och sjukdom, något som alla tjänar på.

Hela rapporten finns bifogad.

Lena Hök, hållbarhetschef Skandia, 08-463 74 60
Inna Feldman, Health Economist, PhD, 070 611 27 69
Jonas Collet, Skandias presschef, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press