Privatsparare och proffs går skilda vägar

Tillväxtmarknadsfonder var fortsatt den mest populära fondkategorin bland privata sparare i maj. Bland professionella investerare seglade globalfonder upp som mest köpta fondkategori, tätt följt av USA-fonder. Inom båda grupperna fortsatte utförsäljningen av räntefonder. Det visar färsk kundstatistik från Skandia och Skandiabanken.

– Det här visar att tron på börsen fortfarande är stor. Det är tydligt att proffsen väljer att sprida sina risker, medan de aktiva privatspararna fortsätter att vara ytterst riskbenägna. Mer än vartannat fondköp var en tillväxtmarknadsfond och försäljningarna bestod till 90 procent av räntefonder, säger Jim Rotsman, chef för investeringserbjudandet på Skandia och Skandiabanken. Trenden med ökat risktagande startade redan i februari då både sparare och professionella investerare började byta räntefonder mot aktiefonder. Därefter har tillväxtmarknadsfonder toppat privatspararnas lista över mest köpta fondkategori tre månader i rad. Professionella investerare har samtidigt fördelat sina fondbyten mellan fler kategorier av aktiefonder. – Under våren har flyttlasset gått från räntor till aktier. Efter förra årets kraftiga börsfall har vi nu haft ett rally på aktiemarknaden. Sista halvåret är 93 procent av fonderna på Skandiabanken på plus och i vissa fall har avkastningen varit över 100 procent. Särskilt roligt är det att både privata och professionella placerare har hängt med i börsuppgången, fortsätter Jim Rotsman. Trenden med ökad omsättning i fondbytena fortsatte även i maj. Totalt gjorde Skandias kunder fondbyten för närmare 3,6 miljarder SEK under månaden. Det innebär en ökning från 3,4 miljarder i april. Mest nettoköpta fondkategorier - privata investerare 1. Aktiefonder - Tillväxtmarknad 2. Aktiefonder - Sverige 3. Aktiefonder - Asien exkl. Japan Mest nettosålda fondkategorier - privata investerare 1. Räntefonder 2. Aktiefonder - Bransch 3. Aktiefonder - Japan Mest nettoköpta fondkategorier - professionella investerare 1. Aktiefonder - Global 2. Aktiefonder - Nordamerika 3. Aktiefonder - Tillväxtmarknad Mest nettosålda fondkategorier - professionella investerare 1. Räntefonder 2. Aktiefonder - Bransch 3. Blandfonder Fonderna med högst avkastning 1. Carlson India 2. FIM Ukrain 3. Invesco India 4. Fidelity India Focus 5. Nordea Indien Fonderna med lägst avkastning 1. SEB Bioteknikfond 2. JP Morgan US Small Cap Growth 3. Morgan Stanley US Small Cap Growth 4. SEB Choice Nordamerikafond Småbolag 5. SEB Choice Nordamerikafond Medelstora bolag Statistiken baseras på byten och köp av fonder, exklusive månadssparande, i Skandia och Skandiabanken.