Proffsen tillbaka i börsens offensiva hörna

Riskbenägenheten var på topp bland Skandia och Skandiabankens kunder under augusti. Två tredjedelar av privatspararnas fondköp bestod av Sverigefonder, och tillväxtmarknadsfonder stod för vartannat fondköp bland professionella investerare. I båda grupperna stod räntefonder högst upp på säljlistan. Det visar kundstatistik från Skandia och Skandiabanken.

– Trenden är solklar - både privatsparare och proffs köper risk och säljer trygghet. Den här tendensen har hållit i sig sedan i vintras, och spararna har tjänat mycket pengar på sina fondbyten sedan dess, säger Jim Rotsman, investeringsexpert på Skandiabanken. Förra månaden märktes ett trendbrott i statistiken då räntefonder gjorde tillfällig comeback i professionella investerares portföljer. I augusti var proffsen tillbaka på börsen igen. Räntefonder stod för hela 85 % av professionella investerares försäljningar under månaden. Köpen gick till aktiefonder med högst risk - tillväxtmarknadsfonder. – I juli verkade proffsen tro på en rekyl nedåt, det innebar att de missade en del av sommarens uppgång när de låg i räntor. Nu är de tillbaka, inte bara i aktier utan de går nu tungt in i den mest riskfyllda tillgångsklassen, tillväxtmarknader. Det visar att tilltron på börsuppgång är väldigt stark, säger Jim Rotsman. - Tillväxtmarknadsfonder och Sverigefonder har legat i topp tre på köpsidan så gott som varje månad sedan börsuppgången tog fart i vintras. Jag tror att den trenden kommer att hålla i sig så länge aktiemarknaden fortsätter upp, säger Jim Rotsman. Under augusti ökade aktiviteten bland Skandia och Skandiabankens kunder. Omsättningen i fondbytena steg med 5 procent från i juli. Mest nettoköpta fondkategorier - privata investerare 1. Aktiefonder - Sverige 2. Aktiefonder - Blandfonder 3. Aktiefonder - Nordamerika Mest nettosålda fondkategorier - privata investerare 1. Räntefonder 2. Aktiefonder - Asien exkl. Japan 3. Aktiefonder - Global Mest nettoköpta fondkategorier - professionella investerare 1. Aktiefonder - Tillväxtmarknad 2. Aktiefonder - Sverige 3. Aktiefonder - Global Mest nettosålda fondkategorier - professionella investerare 1. Räntefonder 2. Aktiefonder - Asien exkl. Japan 3. Hedgefonder Fonderna med högst avkastning 1. Hendersen European Property 2. East Capital Baltikum 3. East Capital Turkiet 4. Enter Select 5. SGF Enter Swedish Equity Fonderna med lägst avkastning 1. JP Morgan China 2. Fidelity Malaysia 3. SGF First State Greater China Eq 4. SGF BlackRock USD Reserve 5. Baring Global Resources Statistiken baseras på byten, försäljningar och köp av fonder, exklusive månadssparande, i Skandia och Skandiabanken under Augusti.