Proffsinvesterare säljer riskfyllda fonder inför julen

Professionella investerare sålde under november sina innehav i tillväxtmarknadsfonder och Asienfonder. Skiftet innebar även att trygga räntefonder blev de mest köpta fonderna i november. Bland privata sparare fortsatte samtidigt trenden med köp av högriskfonder. Det framgår av statistik från Skandia.

– Det är en tydlig skillnad mellan privatkundernas och proffsens fondaffärer under november. Över 90 procent av professionella investerares fondförsäljningar under månaden är tillväxtmarknads- och Asienfonder. Istället är det framförallt räntefonder som tar plats i portföljen, säger Jim Rotsman, chef Skandias investeringserbjudande.

Skandias privata sparkunder har under de flesta av årets månader köpt aktiefonder med hög risk och på så sätt gynnats av börsuppgången hittills i år. November var inget undantag. Smala Asienfonder som Thailand och Indonesien samt tillväxtmarknad var de mest köpta kategorierna. Räntefonder stod samtidigt för nära hälften av alla försäljningar.

– Medan privatspararna verkar rusta för nya uppgångar på börsen, så gör proffsen nu tvärtom. Att byta aktiefonder mot räntefonder är ett klassiskt sätt att minska risken i portföljen och det har nu proffsen gjort. Det kan vara skuldkrisen i Europa, som har varit på tapeten under november, och som bidrar till att proffsen nu inför julen vill minska risken, fortsätter Jim Rotsman.

Mest nettoköpta fondkategorier - privata investerare
1. Aktiefonder - Asien
2. Aktiefonder - Tillväxtmarknad
3. Aktiefonder - Bransch

Mest nettosålda fondkategorier - privata investerare
1. Räntefonder
2. Aktiefonder - Sverige
3. Hedgefonder/Alternativa investeringar

Mest nettoköpta fondkategorier - professionella investerare
1. Räntefonder
2. Aktiefonder - Nordamerika
3. Aktiefonder - Europa

Mest nettosålda fondkategorier - professionella investerare
1. Aktiefonder - Tillväxtmarknad
2. Aktiefonder - Asien exkl. Japan
3. Aktiefonder - Sverige

Lena Hök, informationschef Skandia Privat och Skandiabanken, tel: 070-99 99 707
Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet, tel: 070-747 22 47

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual-gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen. Läs mer på
www.skandia.se.

Taggar: