Räntesänkningen bäddar för större rörlighet på bostadsmarknaden

Riksbankens besked om att styrräntan sänks med 0,25 procentenheter samt att ytterligare sänkningar kan bli aktuella under året bäddar för större omsättning på marknaden samt lägre bolånekostnader för konsumenterna på sikt. Skandias makroekonom Seyran Naib och Skandiabankens VD Arvid Krönmark kommenterar beslutet.

– Nu i maj beslutade Riksbanken, för första gången sedan 2016, att sänka styrräntan till 3,75 procent. Signalerna framåt pekar på att styrräntan kan komma att sänkas ytterligare två gånger under andra halvåret i år. Men det förutsätter att de gynnsamma inflationsutsikterna står sig. Inkommande statistik kommer därför bli avgörande för hur snabbt och hur mycket räntan kan sänkas framöver. Inflationsutsikterna är osäkra och det finns risker som gör att inflationen i Sverige kan vända upp igen. Den starka amerikanska ekonomin, den geopolitiska osäkerheten och den svaga kronan är de främsta riskfaktorerna. Riksbanken fokuserar mycket på kronkursen och skulle kronan försvagas ytterligare kommer Riksbankens jobb att bli svårare, säger Seyran Naib, makroekonom på Skandia.

– Hushållen kan nu visserligen se fram emot något lägre räntekostnader men det stora värdet av Riksbankens besked är att räntetoppen nu sannolikt är passerad. Min förhoppning är att beskedet kommer att öka rörligheten och möjliggöra för bostadsaffärer eftersom det latenta flyttbehovet är stort. Många bostadsägare som har behov av att bo större, mindre, i annan typ av boendeform eller på annan ort har sannolikt avvaktat dagens besked. Däremot ska man vara medveten om att styrräntan inte direkt är kopplad till bolåneräntorna, som även påverkas av flera andra faktorer. Det säger Arvid Krönmark, VD för Skandiabanken.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 840 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se