• Skandia/

Resultat från fordringshavarmöte för Skandiabankens säkerställda obligationslån i norska kronor upptagna till handel på Oslo Börs

Fordringshavarmöte hölls i Oslo idag den 17 september 2015 för sammanlagt sju säkerställda obligationslån upptagna av Skandiabanken Aktiebolag (publ) (”Skandiabanken”) i norska kronor. Lånenummer för respektive lån anges nedan. För samtliga lån röstade en tillräcklig majoritet av fordringshavarna, i enlighet med uppställda regler för röstning, för ett byte av obligationer där obligationer utgivna av Skandiabanken under de aktuella obligationslånen ersätts med obligationer utgivna av Midgard Prosjekt II AS (under namnändring till Skandiabanken Boligkreditt AS, ”Boligkreditt”).

Bytet av obligationer omfattar samtliga obligationer i de aktuella lånen. Bytet av obligationer och överföringen av Skandiabankens kapitalmarknadsfinansiering sker som ett led i arbetet med att etablera Skandias norska bankverksamhet som en självständig norsk bank. Boligkreditt är ett helägt dotterbolag till Midgard Prosjekt I ASA (under namnändring till Skandiabanken ASA), som fortsatt kommer att bedriva Skandias norska bankverksamhet.

Bytet av obligationer är planerat till samma dag som Skandias norska bankverksamhet överförs till Skandiabanken ASA. Detta datum är ännu inte beslutat och offentliggjort men kommer att offentliggöras senast två arbetsdagar före det att överföringen sker.

Besluten gäller följande obligationslån: Lånenummer 701 - ISIN NO 001 0691140, lånenummer 702 – ISIN NO 001 0691132, lånenummer 703 – ISIN NO 001 0692569, lånenummer 704 – ISIN NO 001 0700693, lånenummer 705 - ISIN NO 001 0702939, lånenummer 706 – ISIN NO 001 0703812, og lånenummer 707 – ISIN NO 001 0721871.

För mer information om bytet av obligationer, villkoren för detta och den nya låntagaren, hänvisas till kallelsen till fordringshavarmötet för säkerställda obligationer utgivna av Skandiabanken, som offentliggjordes via pressmeddelande den 19 augusti 2015.

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef, 08-463 62 12
Jonas Collet, Skandias presschef, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se