Samhällskostnaden för vård av anhöriga: 3 miljarder kronor per år

Hela 17 700 svenskar gick ner till deltid under förra året för att vårda en anhörig. Av dessa består 80 procent av kvinnor. Negativa hälsoeffekter i form av ökad stress och sömnbrist är vanligt i gruppen – dessutom förlorar samhället hela 3 miljarder kronor årligen till följd av detta. Det visar en ny kartläggning, genomförd av pensionsbolaget Skandia.

Fler än var sjätte person i Sverige lägger ner mer än 30 timmar per vecka på att vårda en närstående. Av dessa upplever 10 procent att vården tar så mycket tid i anspråk att de behöver gå ner i arbetstid. Majoriteten av dessa är kvinnor.

– Dessa kvinnor vittnar dessutom om negativa hälsoeffekter till följd av vård av en anhörig, i form av ökad stress och sömnbrist. Men det kan också handla om en oro över den egna ekonomin som påverkas till följd av minskad lön, avbrott på karriärstegen men också sämre pension. Det är inte helt fel att kalla detta en modern kvinnofälla, där vi ser att både samhället och arbetsgivare bör ta större ansvar, säger Jenny Wiener, hälsoekonom på Skandia.

3 miljarder kronor – en nota som förväntas växa årligen

När vi räknar på hur mycket detta arbetsbortfall kostar samhället, landar samhällsnotan för 2022 på hela 3 miljarder kronor. Och ett antagande är att kostnaden kommer att öka framöver.

– Andelen 80-åringar i Sverige förväntas fördubblas fram till år 2040. I takt med att allt fler blir äldre, ökar också behovet av stöd och hjälp. Som samhället ser ut idag landar en stor del av det ansvaret på de närmaste. Vi tycker att det här är ett bra tillfälle att som arbetsgivare fundera kring hur man själv möter detta växande behov hos sina medarbetare, fortsätter Jenny Wiener.

Jenny Wieners tre tips för att få medarbetare att må bättre:

1. Regelbundna avstämningar med låga trösklar. Som medarbetare ska man inte behöva tänka på om problemen är kopplade till fysisk eller psykisk hälsa, eller om de är privata eller jobbrelaterade.

2. Möjliggör för fysisk aktivitet på arbetstid. Ta möten på språng, mikropauser i form av bensträckare och umgås i rörelse. Forskning visar att regelbunden motion och friskluft leder till bland annat minskad stress och bättre sömn.

3. Investera i en hälsoförsäkring. Faktum är att åtta av tio personer som har Skandias hälsoförsäkring kontaktar Hälsoslussen innan sjukskrivning. På så vis kan vi fånga upp problemen i tid och förhindra kostsamma sjukskrivningar.

Beräkningen är del två i en serie:

Innan årsskiftet lanserade Skandia rapporten Nära & kära som visade på hur vård av anhöriga kan vara en utmaning och leda till deltidsarbete. Rapporten visar bland annat att:

• Cirka 1,2 miljoner personer i Sverige lägger ned påtaglig tid på vård av anhöriga, i genomsnitt läggs mellan en och tio timmar i veckan på vård.

• Var sjunde anhörigvårdare lägger ned 30 timmar eller mer per vecka på vård av sina anhöriga, en tredjedel upplever att det påverkar deras arbetsförmåga, och en dryg tredjedel förlorar sömn minst en natt per vecka på grund av anhörigvård.

• Det vanligaste är att personer som själva är i medelåldern ger vård till sina föräldrar, som får försämrad hälsa och därmed behov av vård, i takt med att de åldras.

• Det är inte bara äldre som kräver vård, till exempel behöver många i medelåldern ta hand om sina vuxna barn som mår dåligt. I åldersgruppen 30–44 år är det i princip lika vanligt att vårda äldre föräldrar som vuxna barn.

Carl Otto Engberg, presskontakt, 0708-339052
carl.otto.engberg@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se