Schysst bank utsedd till Sveriges bästa kundtjänst

Skandiabanken utsågs igår till Sveriges bästa kundtjänst och placerade sig före andra branschvinnare som Sony Ericsson, Scandic Hotels, Dagens Industri och Systembolaget.

Satsningar på personalen i kundtjänst har gett resultat. En av orsakerna till att Skandiabankens rankas som Sveriges bästa kundtjänst, oavsett bransch, är att man genomgående har tagit hand om kunderna på ett professionellt och personligt sätt. Att Skandiabanken tar hem storsegern som Sveriges bästa kundtjänst är extra uppseendeväckande eftersom övriga finansbranschen tappar stort i undersökningen.

- Vi satsar på vår personal i kundservice och jobbar mycket med coachning för att både grupper och individer ska utvecklas. Inte minst under finanskrisen har vi gett oss fasen på att kunna ge kunderna samma goda service som alltid. Det har varit extra viktigt eftersom vi har haft ett sånt stort kundtillflöde under hela förra året, säger Fredrik Sauter, VD Skandiabanken.

Undersökningen genomfördes av Teleperformance som är ett av världens största företag inom outsourcad kundservice. De kriterier som företagen bedömts utifrån är bland annat; värme i mottagandet, uppmärksamhet, svarstid, produktkunskap, förmåga att styra samtalet, uppfatta köpsignal och bemötande som helhet.

- Självklart är alla kvalitetskriterier som snabbhet och smidigt bemötande något vi målmedvetet jobbar med. Men det jag tror avgjorde att vi vann är att vi verkligen lyssnar på våra kunder och att vi är uppriktigt stolta över att jobba på en schysst bank, säger Georgios Godamanis, kundservicechef Skandiabanken.